Hybridföreläsning

Råd och tips för dig som ska hålla en hybridföreläsning.

Råd och tips till dig som ger hybridundervisning

Här har vi samlat allmänna forsknings- och erfarenhetsförankrade råd och tips som kan fungera som ett stöd för dig som vill prova på någon form av hybridundervisning.


Headset för distansstudenterna

Det har visat sig vara stor skillnad på distansstudenternas ljudupplevelser på hybridlektioner beroende på om de använder headset eller inte. Uppmana därför de studenter som planerar att delta hemifrån att använda headset eller hörlurar för att få en så bra ljudupplevelse som möjligt.

en hybrid föreläsning.

Skapa Zoom-rum i god tid

För att skapa en så likvärdig situation som möjligt är det viktigt att studenterna får information om plats för kurstillfället samtidigt oavsett hur de kommer att delta. Skapa därför ett Zoom-rum samtidigt som du bokar sal till kurstilllfället och ange både länk samt rum i schemat.

Gå inte ur bild

Det är viktigt att de studenter som sitter hemma kan se dig i bild när du kommunicerar med studenterna. Gör därför en bildkontroll innan lektionen börjar för att se hur långt du kan röra dig i klassrummet utan att gå ur bild.

Håll koll på mikrofonen

Om du använder en rumsupptagande mikrofon så är det viktigt att du hela tiden vänder dig i riktning mot den när du pratar, annars kommer ljudkvaliteten variera väldigt mycket för de studenter som deltar hemifrån. Det är lätt hänt att vända ryggen åt mikrofonen om man är van att gå omkring i klassrummet, så det kan vara bra att uppmana distansstudenterna att påminna dig som lärare om ljudet blir sämre. Det kan vara en bra idé att inleda lektionen med att göra en ljudkontroll med studenterna som deltar på distans så att alla hör bra och ta reda på ungefär hur långt från mikrofonen du kan gå innan ljudet blir dåligt. Det underlättar även om mikrofonen är portabel eller har lång sladd så att den kan flyttas runt i klassrummet när någon pratar.

Stort kameraomfång

Om du låter en extern kamera täcka av en så stor del av klassrummet som möjligt, så slipper du flytta kameran hela tiden om till exempel olika grupper ska redovisa något i klassrummet.

Samma starttid oavsett var studenterna befinner sig

Att starta Zoom-rummet och klassrummet vid samma tid kan tyckas vara av mindre betydelse, men det är mycket som kan avhandlas innan en lektion startar. Det är viktigt att alla studenter får känna sig delaktiga och får samma information oavsett var de befinner sig.

Introducera upplägget

Ta en stund i början av lektionen och berätta hur du vill att hybridlektionen ska gå till. Det kan handla om regler för hur du vill att distansstudenterna ska göra för att räcka upp handen eller hur frågor till lärare och kurskamrater ska kommuniceras.

Avstängda mikrofoner och påslagna kameror

Be distansstudenterna att stänga av sina mikrofoner och sätta på sina kameror. Eftersom allt ljud från Zoom går ut i högtalare i klassrummet är det viktigt att alla som deltar på distans stänger av sina mikrofoner och endast sätter på dem när de får ordet. Uppmana gärna distansstudenterna att ha sina kameror påslagna eftersom det ökar interaktionen om läraren och klassrumsstudenterna kan se dem.

Utse en moderator/bisittare

Utse gärna en eller flera moderatorer bland studenterna i klassrummet som kan hålla koll på chatten och uppräckta händer i Zoom. Detta är en grundläggande faktor för att få distansstudenterna att känna samma värde som campusstudenterna. Det underlättar dessutom situationen för läraren som då kan koncentrera sig på att organisera och leda läraktiviteten.

Jobba med ljuset

Se till att det är bra ljus i klassrummet så att alla syns bra. Uppmana gärna även distansstudenterna att sitta i bra ljus så att det går att se ansiktsuttryck och reaktioner.

Ljuddämpa rummet

Ljudet är den absolut viktigaste faktorn för att lyckas med hybridundervisning. Se därför till att klassrummet är så ljuddämpat det går så att alla hörs bra.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin