Frågor och svar om gruppkataloger
Här hittar du vanliga frågor och svar om gruppkataloger.
Hur kommer jag igång med gruppkataloger?
Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) arbetar för närvarande med att migrera in användare från tidigare lagringslösningar till en gemensam lösning för centrala gruppkataloger. Om din arbetsplats inte ännu migrerat in i den nya lösningen kan du kontakta ditt verksamhetsnära IT-stöd och få reda på hur arbetet hanteras på ditt campus.
Hur når och arbetar jag med mina filer i gruppkataloger?
Eftersom dina filer lagras centralt kan du nå dem var än du befinner dig via en nätverkskopplad gruppkatalog på din dator. Nätverksmapp kräver dock att du är uppkopplad på universitetets nät via fast uppkoppling eller wifi på eduRoam, alternativt via VPN-uppkoppling.
Hur arbetar jag med mina filer utanför universitetets nätverk?
När enheten du vill använda inte är ansluten till internet via universitetets nätverk behöver du ansluta via universitetets VPN-tjänst för att komma åt din gruppkatalog.
Jag har mer än en dator, hur arbetar jag då med mina filer?
Du kan arbeta med filer i din gruppkatalog genom att nätverkskoppla din gruppkatalog till flera datorer samtidigt.
Hur återställer jag data som jag råkat radera?
Windows-användare kan återställa filer eller mappar via utforskaren. MacOS-användare behöver kontakta IT-support för att få hjälp att återställa förlorat material.
Hur beställer jag mer lagringsyta? Vad kostar det och vem betalar?
För att beställa mer lagringsutrymme behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) då det är din institution (eller motsvarande) som betalar för lagringen.