Frågor och svar om hemkatalogen
Här hittar du vanliga frågor och svar om hemkatalogen.
Mitt konto är aktiverat för Myfiles, vad gör jag nu?
Kontrollera att du kan logga in på webbportalen myfiles.uu.se. När du gjort detta är du redo att börja använda din hemkatalog enligt instruktionerna nedan.
Hur når och arbetar jag med mina filer i hemkatalogen?
Eftersom dina filer lagras centralt kan du nå dem var än du befinner dig: via myfiles.uu.se, via Filr för dator eller mobil, eller via en nätverkskopplad hemkatalog på din dator (nätverksmapp kräver dock att du är uppkopplad på universitetets nät via fast uppkoppling eller wifi på eduroam, alternativt via VPN-uppkoppling).
Hur når och arbetar jag med mina filer utanför universitetets nätverk?
När enheten du vill använda inte är ansluten till internet via universitetets nätverk eller VPN-tjänst kan du fortfarande komma åt din hemkatalog via Filr eller myfiles.uu.se.
Hur når och arbetar jag med mina filer när jag är offline?
För att arbeta med filer när din enhet inte är uppkopplad behöver du se till att de filer du ska arbeta med finns tillgängliga i din enhet. Du kan ladda du hem de aktuella filerna från myfiles.uu.se innan du kopplar ner enheten, alternativt synkronisera dina filer till din dator via Filr. Observera att det inte går att arbeta med filer via en nätverkskopplad hemkatalog utan uppkoppling mot universitetets nätverk.
Jag har mer än en dator, hur arbetar jag då med mina filer?
Du kan säkerställa att dina filer synkroniseras mellan dina olika enheter på två sätt: genom att installera Filr på båda datorerna. eller genom att ansluta din hemkatalog till båda dina datorer.
Hur når och arbetar jag med mina filer om jag inte har min egen dator (t.ex. i en föreläsningssal med fast dator eller utomlands på café eller hotell)?
Använd din webbläsare och gå till myfiles.uu.se och logga in med universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord "A". Du kan visa dina filer direkt i webbläsaren eller ladda ner dem, visa och/eller redigera dem på din dator och, om det behövs, ladda upp dem till myfiles.uu.se igen.
Hur delar jag filer och mappar med andra?
Du kan dela filer med andra anställda eller medarbetare utanför universitetet.
Hur återställer jag data som jag råkat radera?
Windows-användare kan återställa filer eller mappar via utforskaren. MacOS-användare behöver kontakta IT-support för att få hjälp att återställa förlorat material.
Hur gör jag stora förändringar i mina mappar?
Vid stora förändringar i strukturen i din hemkatalog eller gruppkatalog – till exempel om du vill flytta en stor mängd data eller många filer och mappar – så bör du göra det med hjälp av en nätverkskopplad hemkatalog och inte via Filr eller myfiles.uu.se.
Hur beställer jag mer lagringsyta? Vad kostar det och vem betalar?
För att beställa mer lagringsutrymme än de 100 GB som ingår i hemkatalogen behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) då det är din institution (eller motsvarande) som betalar för lagringen. Maxutrymme i hemkatalogen är 512 GB. Har du ytterligare behov rekommenderas en så kallad delad lagringsyta.