Undvik Adobes molnlagring

Adobe levererar mjukvara samt lagringsyta i molnet för alla med licenser. Medarbetare vid Uppsala universitet som införskaffat en licens för programvara från Adobe så som Acrobat eller Photoshop, eller Creative Cloud-sviten med flera program, har alltså även molnlagring för filer via sitt konto hos Adobe.

Molnlagringen från Adobe bedöms inte säker nog för att lagra personuppgifter eller för att hantera känsliga uppgifter och är därför inte heller lämplig för  att använda när man delar information. Universitetsgemensam IT rekommenderar att alla användare rensar sina lagringsytor hos Adobe från känslig eller personlig information genom att permanent radera dessa filer.

Adobe erbjuder instruktioner för hur man raderar filer permanent från molnlagringen: https://helpx.adobe.com/se/creative-cloud/help/delete-files-permanently.html

Sprid gärna denna information till dina medarbetare som också använder mjukvara från Adobe. Stöter du eller en kollega på problem kan ni alltid kontakta oss via support.uu.se eller itsupport@uu.se.

Ligger det filer i molnet av misstag?

Ibland lagras filer i Adobes moln per automatik, som till exempel om du väljer att skicka en signerad PDF via Adobe Acrobat. Se exempel nedan:

Undvik att dela material via en applikation från Adobe. Måste detta ske, var säker på att din fil inte skickas som "länk" genom att bocka ur det alternativet.

Har du råkat lägga filer i Adobes moln behöver du själv ta bort dessa genom att följa guiden från Adobe länkad ovan.

Stöter du på problem kan du alltid kontakta IT-support via support.uu.se eller itsupport@uu.se.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin