Telefonitjänster
Som myndighet ska vi sträva efter att ge ett gott bemötande, vara tillgängliga och ge service på ett effektivt och kostnadsmedvetet sätt. Se Statens värdegrund.
Telefonin är väsentlig för universitetets tillgänglighet och service och en mycket viktig resurs som binder samman hela organisationen och är en kanal för att snabbt och säkert få kontakt med rätt kompetens. De upplevelser som man får när man söker kontakt med oss är av stor betydelse för hur vi uppfattas av omvärlden.
Förvaltningslagen styr myndigheters krav på tillgänglighet via telefon.
Det är viktigt att verksamheten, såväl institutioner som servicefunktioner, upprätthåller en servicenivå som uppfyller krav på tillgänglighet.
Lagen om offentlig upphandling reglerar universitetets inköpsrutiner och därför ska endast universitetets upphandlade telefonioperatör användas. Anskaffning av utrustning som telefoner, mobiler, kringutrustning etc. ska köpas via produktwebben.
Som medarbetare bör du:
- Aktivera hänvisning eller röstbrevlåda när du inte kan svara.
- Se till att din anknytning finns i katalogen.
- Ange din anknytning, ej mobilnummer, när du lämnar ut kontaktinformation.
- Använd och förvara din telefon på ett säkert och bra sätt så att obehöriga inte får tillgång till känslig information.
- Se till att du har det mest lämpade och kostnadseffektiva abonnemanget, inom ramen för tjänsteavtalet, för de tjänster du utnyttjar och att tjänsterna som ingår i abonnemanget nyttjas på ett kostnadsmedvetet sätt.
Abonnemangsformer
På Uppsala universitet kan du beställa följande telefonabonnemang:
- Mobil anknytning (MEX)
- Fast anknytning
- Fristående mobilabonnemang och Mobilt bredband.
Läs mer om vad som ingår i varje abonnemang nedan
Via länkarna hittar du blanketter för att beställa telefonabonnemang samt snabbguider.
- För anställda och övrigt verksamma inom Uppsala universitet rekommenderas i första hand mobil anknytning (MEX).
- Övriga abonnemang och tjänster listas nedan.
- Vill du anmäla ett fel på din telefon eller telefonitjänst? Läs gärna sidan felanmälan - telefoni innan du felanmäler.
GSM och 3G fasas ut
Post och telestyrelsen (PTS) fattade tidigare beslut om att frekvenser för GSM- och 3G-näten ska föras över till annan användning. GSM och 3G ska avvecklas till senast slutet av år 2025.
Alla teleoperatörer i Sverige fasar nu ut GSM och 3G i etapper. Detta påverkar även Uppsala universitet.
Universitetets avtalade teleoperatör har redan infört 4G och 5G på samtliga våra abonnemang, samtidigt som de påbörjat avvecklingen av gsm och 3G.
Mobiltelfoner
De mobiltelfoner, surfplattor, portabla routrar som inte har 4G/5G kommer att sluta fungera och måste bytas mot nya.
Annan utrustning
Det finns en mängd utrustning som kommunicerar via mobildatanätet. Det kan t ex vara kameror, larm, mätutrustning. De som inte kan 4G/5G måste bytas ut.
Vad ska du göra?
- Kartlägg vilken utrustning du/ni har som kommunicerar via mobilnätet med GSM/3G.
- Beställ nya moderna ersättningsenheter genom produktwebben
- Flytta över simkortet från den gamla enheten till den nya
- Starta upp och säkerställ funktionalitet
Universitetsgemensam IT har ingen möjlighet att påverka denna övergång till 4G/5G.
När avstängning av GSM/3G sker i geografiska områden är inget UIT får information om innan det genomförs.
Servicenivå och tillgänglighet
Telefoni vid Uppsala universitet är normalt tillgänglig alla dagar dygnets alla timmar. Handläggning av förfrågningar, beställningar, felanmälningar, underhåll och utveckling sker under normal kontorstid.
KRT värde
Companion, CMG: 221
Växel, MiCC: 211
Uppsala universitets Växel
Intern anknytning: 987
Externt: +46 (0)18 471 0000
E-post: vaxeln@uu.se
Öppettider:
Måndag-fredag 8:00 - 16:30
Växeltelefonisterna bistår med att:
- lägga in hänvisningar
- vidarekoppla samtal
- lämna frånvarobesked
- koppla utlandssamtal
- vidarebefordra meddelanden
Beställ abonnemang
Blanketter för att beställa abonnemang. Här hittar du även snabbguider kopplat till telefoni.
Rekommenderade telefoner
Rekommenderade modeller och hur du beställer dem.
Mobil anknytning (MEX)
För anställda och övrigt verksamma inom Uppsala universitet rekommenderas i första hand Mobil anknytning (MEX).
Med mobil anknytning (MEX) får användaren en ökad mobilitet då MEX ersätter den fasta telefonen på skrivbordet. Med MEX har du växelfunktionalitet och kan exempelvis ringa övriga fyrsiffriga anknytningar inom Uppsala universitets växel.
Beskrivning
Tjänsten mobil anknynting (MEX) erbjuder en komplett telefonilösning med anknytningsnummer, mobilabonnemang och växelfunktioner till en fast kostnad.
Tjänsten MEX innebär en anknytning i Uppsala universitetets växel och ersätter den fasta bordstelefonen. Med MEX har du växelfunktionalitet och kan exempelvis ringa fyrsiffriga anknytningarna inom Uppsala universitetet direkt från mobilen samt hänvisa din anknytning när du inte är nåbar.
Tjänsten innefattar
- anslutning till Uppsala universitetets växel med anknytning inom 018-471 xxxx
- samtal inom Sverige
- samtal från Sverige till utlandet
- mobildata (gäller normal användning i tjänsten)
- samt hänvisning av anknytning
Fast anknytning
Tjänsten fast anknytning innebär ett telefonabonnemang (en anknytning) knuten till en trådbunden telefon i Uppsala universitetets växel. Med fast anknytning har du växelfunktionalitet och kan exempelvis ringa övriga fyrsiffriga anknytningar inom Uppsala universitets växel.
Beskrivning
Tjänsten fast anknytning erbjuder en komplett telefonilösning med anknytningsnummer, samtalskostnader och växelfunktioner till en fast kostnad.
Tjänsten fast anknytning innebär en anknytning i Uppsala universitetets växel via en fast bordstelefon (trådbunden). Med fast anknytning har du växelfunktionalitet och kan exempelvis ringa fyrsiffriga anknytningarna inom Uppsala universitetet samt hänvisa din anknytning när du inte är nåbar.
Tjänsten innefattar (ett abonnemang/anknytning)
- Anslutning till Uppsala universitetets växel med anknytning inom 018-471 xxxx
- Samtal inom Sverige
- Samtal från Sverige till utlandet
- Hänvisning av anknytning
Läs mer
Fristående mobilabonnemang
Fristående mobil är endast ett mobilabonnemang hos Uppsala universitets avtalsoperatör. Med fristående mobilabonnemang har du ingen anknytning i Uppsala universitets växel och kan därav inte nyttja några växelfunktioner.
Beskrivning av tjänsten – Mobilabonnemang
Tjänsten Fristående mobil är endast ett mobilabonnemang hos avtalsoperatör. Med fristående mobilabonnemang har du ingen anknytning i Uppsala universitets växel och kan därav inte nyttja någon växelfunktionalitet.
Tjänsten innefattar
- Mobilabonnemang ger möjlighet att ringa och ta emot samtal samt skicka meddelanden (Trafikkostnader tillkommer)
- Mobildata (gäller normal användning i tjänsten)
Läs mer
Mobilt bredband
Mobilt bredband gör att du kan ta med dig datorn eller surfplattan och koppla upp dig var som helst där det finns mobiltäckning inom Sverige.
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten Mobilt bredband gör att du kan ta med dig datorn eller surfplattan och koppla upp dig var som helst i Sverige under förutsättning att det finns mobiltäckning.
Tjänsten innefattar
- Mobildataabonnemang med tillhörande SIM-kort och åtkomst till mobildatanät och nyttjande inom Sverige
Läs mer
Analog telefoni fasas ut
Analog telefoni har funnits sedan telefonins födelse men nu är tekniken, att överföra ljudvågor på koppartråd, snart till ända.
För oss innebär det att för att kunna fortsätta med telefonsamtal behöver flytta oss över till modernare teknik. Vi har sedan ca 2010 levererat IP-telefoni. Alltså telefonsamtal över datanät. Vi kan även använda oss av Mobil anknytning där din anknytning sammankopplas med ett mobilabonnemang och mobiltelefon. Din anknytning finns då med dig i din mobiltelefon och du har ingen telefonapparat på skrivbordet i ditt arbetsrum.
Nybeställningar av analog anknytning tas inte emot.
Val att välja mellan är alltså:
- IP-telefon som är en telefonapparat som du har på ditt skrivbort
- Mobil anknytning i din tjänstemobiltelefon
Universitetet påbörjar avvecklingen under hösten/vintern 2023 och är klara senast under 2025. Vi har vid universitetet drygt 2000 analoga anknytningar. Hur kostnader för bytet ska hanteras diskuteras och inget är bestämt. En ny IP-telefon kostar ca 1000 kr. Den billigaste mobiltelefonen för att använda för mobil anknytning kostar ca 500 kr. Infrastukturskostnader förväntas tas av Universitetsgemensam IT.
Mer information om detta kan du få av e-koordinator IT för Digital kommunikation, Pelle Lindé.