Felanmälan
Innan du anmäler ett fel på din telefon och/eller telefonitjänst, behöver du samla information om felet. Vi vill att du tar reda på så mycket bakgrundsinformation som möjligt och vidarebefordrar en problembeskrivning till oss. Beroende på telefoniteknik och/eller telefonitjänst är vi behjälplig av olika slags information, vilket redovisas nedan. Felanmälningar skickas till IT-support.
Observera, vid felanmälningar där vi anlitar extern servicepartner och det visar sig att felet beror på apparat- eller handhavandefel, kan kostnader komma att debiteras.
Fast telefoni (exklusive IP-telefoni)
Om kopplingston saknas, linjen "knastrar" eller du upplever talförluster under samtal vill vi att du gör följande innan felanmälan:
- Kontrollera att telefonsladden är hel och ordentligt ansluten i såväl telefon som i vägguttag.
- För att kontrollera uttaget, prova att ansluta en annan likadan telefon till "ditt" vägguttag.
- För att kontrollera apparaten, prova att ansluta "din" telefon till ett annat fungerande uttag (D v s i ett uttag där det sitter en fungerande anknytning).
Om ingen åtgärd enligt ovan löser ditt problem ber vi dig att ta kontakt med oss och i felanmälan uppge följande:
- Anknytningsnummer
- Telefonmodell
- Eventuell kringutrustning
- Adress, inklusive rumsnummer
- Kontaktperson, inklusive telefonnummer (annat än anknytningsnummer)
- Utförlig problembeskrivning. Är fler än du drabbad, beskriv omfattning.
IP-telefoni
När det gäller felanmälan av IP-telefoni, vänder ni er i första hand till respektive verksamhetsnära IT-stöd. Är ni osäkra på vart ni ska vända er, kontakta IT-support för information.
Mobil telefoni inklusive datapaket, extra data-SIM och mobilt bredband
Vänd er till IT-support då det uppstår problem med mobila tjänster kopplade till abonnemang och/eller SIM-kort.