Forskningssamverkan

Forskningssamverkan är när universitetet bedriver forskning tillsammans med en eller flera andra och det inte sker i form av uppdragsforskning. En enkel beskrivning av skillnaderna mellan samverkan och uppdragsforskning finns i broschyren Att samarbeta med Uppsala universitet.

Vissa allmänna principer för forskningssamverkan finns fastslagna i Riktlinjer avseende intellektuella tillgångar skapade vid Uppsala universitet (UFV 2020/943). Dessa är att universitetet alltid ska förbehålla sig möjligheten för forskande personal att publicera sina forskningsresultat inom rimlig tid från dess tillkomst, att tillse att forskande personal kan forska vidare på egna resultat samt att om en samverkan, genom avtalet som universitetet ingår, innebär att ägande eller nyttjande av resultat övergår till en samverkanspart ska ersättning utgå till upphovspersonen/personerna motsvarande marknadsvärdet av resultatet/nyttjandet. Enheten för juridik har en checklista som kan användas vid genomgång av forskningsavtal, vilken finns på sidan Checklista forskningsavtal.

För projekt finansierade av Europeiska Kommissionen inom det s.k. Horisont Europa-programmet finns en långtgående kravbild kring forskningsresultat, vilken närmare beskrivs på sida Horisont Europa och forskningsresultat.

Enheten för juridik bistår med granskning av och rådgivning kring samverkansavtal. Det bör noteras att den ansvariga verksamheten själv ansvarar för att avtalsvillkoren fungerar med förutsättningarna för dess verksamhet. Se vidare om vad enheten för juridik granskar på sidan Allmänt om avtal och mallar.

Juridiska enheten rekommenderar att i största möjliga omfattning utgå från universitetet mallavtal vid såväl forskningssamverkan som uppdragsforskning. Mallavtal finns på sidan Allmänt om avtal och mallar.

Angående lärarundantaget vid forskningssamverkan, se sida Lärarundantaget.

Sedan 1 december 2023 gäller Lag (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar, förkortat UDI-lagen. Enligt UDI-lagen ska den som har för avsikt att direkt eller indirekt investera i skyddsvärd verksamhet anmäla detta i förväg till Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP). Underlåtenhet att anmäla eller genomförande av investeringen trots att ISP inte fattat slutligt beslut kan medföra sanktionsavgifter upp till 100 miljoner kronor. Ansvar vid Uppsala universitet för att investeringar anmäls ligger hos verksamhetschefen vid den verksamhet som beslutar om investeringen.

Att direkt eller indirekt investera inkluderar bl.a. situationen att universitetet blir bolagsman i ett enkelt bolag. Ett enkelt bolag kan uppstå när universitetet avtalar om forskningssamverkan oavsett om detta är något som universitetet eftersträvat. Föreligger förutsättningarna för ett enkelt bolag så utgör samverkan ett enkelt bolag även om samverkansavtalet skulle innehålla uttryckliga skrivningar om att samverkan inte ska ske i formen av enkelt bolag.

Med skyddsvärd verksamhet avses bl.a. samhällsviktig verksamhet (verksamhet, tjänst eller infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet), behandling i stor omfattning av känsliga personuppgifter genom en vara eller tjänst, forskning om produkter med dubbla användningsområden samt forskning om framväxande teknologier eller annan strategiskt skyddsvärd teknologi.

Ytterligare information om UDI-lagstiftningen samt anmälningsförfarande finns att läsa på ISP:s hemsida.

Du är välkommen att kontakta juridiska avdelningen om du har frågor om ditt samverkansprojekt berör skyddsvärd verksamhet eller kommer att bedrivas i en form som kan anses utgöra ett enkelt bolag.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin