Riktlinjer för bild och foto – vårt bildspråk
Fotografier och illustrationer har en mycket viktig roll i kommunikationen med våra målgrupper. Genom ett medvetet bildspråk styr vi identitet och igenkänning och ger Uppsala universitet en tydligare profil.
En ny bildpolicy är under utarbetande. Denna sida uppdateras med de nya riktlinjerna under våren 2024.
Använd bilder tagna i Uppsalamiljöer
Människor på bild bör vara våra studenter och anställda, och miljöer som visas bör vara miljöer vid Uppsala universitet.
När du behöver använda bilder från en bildbyrå, försök hitta bilder som är tagna i Sverige och som känns naturliga. Undvik bilder som känns för tillrättalagda.
Använd nytagna bilder
Bilder med människor ska vara max fem år gamla, men använd gärna bilder som är tagna de senaste två åren när du uppdaterar / skapar nytt material så att de kan användas några år utan att bli för gamla.
Inkludera människor med ditt bildval
Uppsala universitets Mål och strategier slår fast att:
Det krävs ett systematiskt arbete för breddad rekrytering som återspeglar samhällets såväl sociala som etniska mångfald. Lärare, forskare och studenter ska oavsett bakgrund eller kön kunna delta i och bidra till alla delar av universitetets verksamhet.
Det innebär att våra bilder måste spegla och aktivt inkludera alla människor oavsett:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsvariation
- sexuell läggning
- ålder.
Det är en förutsättning för att alla människor ska känna sig välkomna som studenter och medarbetare vid universitetet. Du kan bidra till detta när du beställer och väljer bilder.
Fler saker att tänka på
- En bra bild har ett tydligt fokus. Bilder på människor får gärna ha kort skärpedjup (oskarp bakgrund).
- Bilden ska tillföra något i kommunikationen, till exempel medvetet valda signalvärden eller konkret information.
- Undvik bildmetaforer. Uppsala universitet är en internationell miljö och metaforer missförstås lätt.
- Att fånga allt i en enda bild kanske inte går. Övriga budskap kan istället färga rubrik- och textformuleringar. Man kan också kombinera flera bilder.