Presskontakter
Presstjänsten finns till för dig som är forskare eller annan anställd och vill ha hjälp när det gäller journalist- och mediekontakter.
Det finns flera olika sätt att ta kontakt med medier och journalister. Vill du veta mer eller ha råd tips eller stöd får du gärna kontakta oss på presstjänsten: press@uu.se eller 070-167 92 96.
Nå ut i media
Journalister hör dagligen av sig till universitetet för att de vill ha tag i forskare som kan uttala sig i en viss fråga. Antingen går de via oss, eller så ringer de dig direkt. För att underlätta deras och framför allt ditt eget jobb, kan du se till att det finns bra information om dig på webben och att vi på presstjänsten har aktuell info. Då är det större chans att de hamnar rätt från början och att du får bättre frågor och inom ditt område.
Vad du kan göra själv
• Din profilsida på uu.se är ditt skyltfönster utåt. Se över den med jämna mellanrum. Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade. Fyll i nyckelord och skriv en kort, populärvetenskaplig beskrivning av vad du arbetar med. Här kan du också länka till databasen Diva, vilket gör det lätt att hitta dina senaste publiceringar. Journalister föredrar telefonnummer. De vill ringa och stämma av med någon för att se att de hamnat hos rätt person. Det är oftast ett kort samtal för att bestämma en tid för en eventuell intervju. Om du har tjänstemobil är det bäst att ange den – då kan de messa.
• Kontakta oss och berätta vilka ämnen som du kan prata med media om. Skriv kort om dina huvudfrågor och kompetensområden som du vill sprida kunskap om och sätta i ett perspektiv. Det kan också handla om en specifik fråga som är aktuell i debatten och diskuteras just nu.
• Tipsa oss! Vi tar tacksamt emot tips på pågående eller kommande forskningsprojekt som du tror kan vara intressant för allmänheten.
• Det går alltid bra att själv kontakta journalister, du måste inte gå via oss. Om du har kontakt med någon reporter sedan tidigare, är de ofta intresserad av din forskning och blir det ofta tacksamma över nya tips.
Pressmeddelande
Ett pressmeddelande är en journalistiskt utformad text som liknar en nyhetsartikel. Medier är fria att publicera hela eller delar av texten. Målet är att väcka journalisternas intresse att skriva en egen artikel i ämnet, helst genom en personlig intervju med våra forskare där de får möjlighet att ge en mer detaljerad inblick i forskningen.
Det är endast presstjänsten som skickar pressmeddelanden via Uppsala universitets officiella kanaler. Presstjänsten ansvarar även för utskick av internationella pressmeddelanden på engelska.
Urval – då skickas ett pressmeddelande
Eftersom det produceras mycket forskning vid Uppsala universitet måste vi göra ett urval. I urvalet tar vi hänsyn till både vetenskaplig tyngd och nyhetsvärde. Vi skickar i regel endast pressmeddelanden i samband med vetenskapliga publiceringar, inte vid uppstart av nya projekt eller andra liknande nyheter. För önskemål om att den typen av projekt ska uppmärksammas, kontakta nyhetstips@uu.se.
Ett pressmeddelande kan vara baserat på t ex:
- Nya forskningsresultat som publiceras i en vetenskaplig tidskrift
- Doktorsavhandling
- En mycket stor nyhet om universitetets verksamhet
Alla förfrågningar om pressmeddelanden hanteras, men för varje nyhet görs en bedömning om det ska skickas som pressmeddelande utifrån bland annat följande kriterier:
- Forskaren ska vara verksam vid Uppsala universitet
- Nyheten ska väcka allmänintresse och aktuell för en bredare allmänhet
- Forskningsresultat ska ha genomgått peer-review och publicerats i en vetenskaplig tidskrift
- Vetenskaplig kvalitet, avgörs främst genom tidskriftens impaktfaktor
- Ämnet är av särskild vikt för universitetet
- Tidsåtgång och presstjänstens arbetsbelastning
Hör av dig till presstjänsten gärna minst två veckor innan planerat publiceringsdatum, så ökar chansen att vi hinner hjälpa till. Kontakt: press@uu.se
Så skrivs ett ett underlag
När du kontaktat oss och berättat om din nya publicering brukar vi be dig skicka ett underlag. Vi vill då ha en text på svenska som med så enkla ord som möjligt svarar på frågorna nedan i en sammanhängande text.
- Vad har ni kommit fram till?
- Vad har ni gjort?
- Vad är det nya med studien?
- Varför är det här intressant?
- Tillsammans med vilka?
- Med vilken metod?
- Vilken ytterligare forskning skulle behövas? Nya frågor man vill undersöka?
- Vad kan detta komma att leda fram till framöver?
I texten får du gärna använda citat där du själv kommenterar resultaten. Fundera också på vad som skulle kunna vara en rubrik som sammanfattar det ni kommit fram till. Tänk på att ett pressmeddelande vänder sig till journalister, håll det därför så enkelt som möjligt.
När vi kommit överens om att vi ska skicka ut ett pressmeddelande behövs ytterligare uppgifter.
- Minst en kontaktperson ska anges med mailadress och telefonnummer, gärna mobilnummer.
- Bilder gör pressmeddelandet mer attraktivt. Foton är mer användbara för journalister än grafer och figurer. Vi behöver liggande bilder i formaten 16:9. Se mer information om bilder nedan.
- Korrekt citering av den vetenskapliga artikeln, med DOI-nummer och länk. Tidskriften brukar skicka ut det ett tag i förväg, så skicka det gärna till oss så fort du får det.
- Är det någon särskild finansiär vi borde nämna?
- För pressmeddelanden som berör medicin och life science anger vi nyckelord för metod och objekt för att hjälpa vetenskapsjournalister att få en snabb överblick. Vi använder samma nyckelord som den välrenommerade vetenskapsjournalistportalen Eurekalert. Välj ett nyckelord för metod och en för objekt:
Metod:
- Meta-analysis
- Randomized controlled/clinical trial
- Experimental study
- Observational study
- Case study
- Literature review
- Imaging analysis
- Data/statistical analysis
- Computational simulation/modeling
- Survey
Objekt:
- People
- Animals
- Cells
- Human embryos
- Human tissue samples
- Animal tissue samples
- Lab-produced tissue samples
Bilder till pressmeddelandet
Journalisterna vill ha bilder. Först och främst behövs en högupplöst porträttbild på dig. Tänk på att du medverkar i egenskap av forskare, därför ska bilden vara neutral eller i passande miljö. Vi kan hjälpa till med foto om bilder inte finns.
För att pressmeddelandet ska få bra genomslag är det också bra med bilder som kan illustrera dina resultat eller forskning. Det kan vara ett foto eller illustration. (I värsta fall graf, men det blir sällan bra med diagram.) Undvik illustrationer med text i eftersom det strider mot tillgänglighetsriktlinjerna.
Vi kan skicka med bilder av alla format som bilagor till journalister – men för att vi ska kunna använda en bild för att illustrera ett pressmeddelande i utskicket och på webben behöver den vara av liggande format, 16:9.
Du behöver säkerställa att alla bilder du skickar till oss är friköpta, så att medier har rätt att publicera dem. Det är viktigt att vi får fotografens eller upphovspersonens namn till samtliga bilder.
Råd och stöd vid intervju
Behöver du råd och stöd inför att du ska medverka i en intervju i egenskap av expert eller talesperson för universitetet? Kontakta oss så hjälper vi dig: press@uu.se eller 070-167 92 96.