Anordna evenemang

På Uppsala universitet både arrangerar och deltar vi i flertal evenemang varje år.
Att organisera ett evenemang kan vara en utmanande uppgift. För att säkerställa att allt går smidigt är det viktigt att ha en tydlig plan och förberedelse. På den här sidan har vi samlat lite tips och råd.

Börja med att fastställa syftet och målet med evenemanget. Skapa en detaljerad budget och tidsplan för att hantera resurser och aktiviteter effektivt. Säkerställ att du har tillräckligt med marknadsföring och kommunikation för att nå din målgrupp. Slutligen, se till att du har en backup-plan för oväntade situationer. Med rätt planering och förberedelse kan ditt evenemang bli en framgångsrik och minnesvärd upplevelse för alla deltagare.

Större årliga evenemang:

Almedalen

Vad vill UU med sin Almedalensmedverkan?

Uppsala universitet vill med sin medverkan i Almedalsveckan bidra med vetenskapligt baserad kunskap till samhällsdebatten, lyfta frågor kring forskningens och högre utbildningens villkor samt identifiera möjliga samverkanspartners.

Almedalsveckan är en av världens största öppna mötesplatser för samhällsfrågor. Arenans fokus och styrka är mötet mellan människor med olika ingångar till och perspektiv på en fråga. Genom Campus Gotlands geografiska placering finns universitetet bokstavligen mitt i Almedalen. Almedalsveckan är ett bra tillfälle för universitetets forskare och ledning att lyfta upp frågor relaterade till vetenskap och utbildning i samhällsdebatten och föra en dialog med såväl politiker som intresseorganisationer och andra aktörer utanför akademin.

Universitetet deltar genom att arrangera ett antal seminarier med utgångspunkt i olika samhällsfrågor där akademins perspektiv får möta andra aktörers frågeställningar och utmaningar. Universitetets representanter medverkar också i seminarier och debatter arrangerade av andra aktörer samt deltar i olika former av nätverkande på arenor som uppstår under Almedalsveckan.

Arrangera seminarium i Almedalen

Vilken samhällsfråga är det ni vill lyfta och vad är ert huvudbudskap? Vilka vill ni nå i första hand? Vad skulle ni önska att målgruppen ska tänka, känna, göra efter seminariet?

Paneldiskussioner är vanligt i Almedalen men det finns alternativ. Var gärna kreativ. Undvik formaten ”föreläsning” eller rak ”presentation”.

Vilka kan lyfta olika och samhällsrelevanta perspektiv i din fråga? Vilka är intressenterna i frågan? Bjud gärna in de politiker eller andra nyckelpersoner som du vill nå med ditt budskap att delta i panelen.

Alla samarbetspartners behöver inte ha representant på scenen (särskilt inte om de har samma eller liknande ingång i frågan). Både män och kvinnor i panelen är uppskattat.

Lägg in i Almedalskalendariet i god tid (och fyll på med mer info längre fram). Jobba med beskrivningen av seminariet och taggarna.

Boka lagom stor lokal i god tid. Säkerställ att eventuell teknik du behöver kommer att finnas tillgänglig.

Interagera med publiken. Gör tid för publikfrågor.

Om ingen i organisationen kan hantverket – anlita ett proffs

Kommunikationsavdelningen marknadsför uu:s program övergripande. Använd också egna kontakter och nätverk för att nå just era målgrupper och önskade publik.

Få ut det mesta av arenan Almedalen

  • Sätt mål för veckan
    • Vad vill ni uppnå i Almedalen?
  • Delta i andras seminarier
    • Att delta i någon annan organisations seminarium kan ge lika stor synlighet för er fråga som att arrangera eget.
  • Håll koll på kalendariet
    • Ladda hem någon av programapparna i din telefon. Använd appen för att lägga ditt eget Almedalsschema. Vilka punkter vill du inte missa? Var finns möjlighet att lyfta in era frågor? Samkör med kollegor.
  • Ställ första publikfrågan i någon annans seminarium
    • Väv in ert huvudbudskap i frågan.
  • Förbered hisspitchen
    • Ta fram ett kort budskap om er själva och vad ni vill uppnå. Dra pitchen i alla lämpliga mingelsituationer.
  • Nätverka systematiskt
    • Boka in viktiga träffar i förväg. Har kollegorna fått inbjudningar till event du också skulle ha nytta av? Var flexibel på plats och ta vara på nätverksmöjligheter som uppstår.
  • Följ upp under hösten
    • Återkoppla med dina Almedalskontakter under hösten.

Kulturnatten i Uppsala är en årlig kulturell fest som äger rum i september. Det är en sprudlande manifestation av konst, musik, teater, visningar, föreläsningar och mycket mer som samlar stadens kreativa krafter, från konstnärer och kulturarbetare till föreningar, organisationer och företag.

Uppsala kommuns kulturnämnd är ansvarig för evenemanget och Destination Uppsala står för övergripande projektledning.

Uppsala universitet bidrar årligen med mängder av programpunkter, där vi bjuder in till - en mångfald av aktiviteter som speglar vår mångfald.

Hålltider för anmälan i UU webbkalendarie för att komma med i övergripande marknadsföring:

  • Varje UU organisatör ansvarar för att publicera sitt evenemang i UU:s övergripande webbkalendarium.
  • Månadsskiftet maj/juni – Ett gemensamt UU FB evenemang skapas.
  • Mitten av augusti – Uppdatering av FB evenemanget utifrån det som publicerats på UU webbkalendariet.
  • Augusti/sept - Kommunikation via webb, pressmeddlelande osv.
  • September (veckan innan evenemanget - SoMe annonsering).
  • Under Kulturnatten – ev. bevakning. Tipsa gärna om ni erbjuder något extra spännande.

Hålltider för anmälan i officiella kulturnattskalendariet

Obs! Kom ihåg att förutom att ange er institution eller motsvarande även ange Uppsala universitet som avsändare.

  • Månadsskiftet maj/juni – anmälan utomhus evenemang.
  • Måndsskfitet maj/juni – anmälan för plats på scener stänger.
  • Mitten av augusti - Anmälan för inomhusevenemang.

SciFest är en vetenskapsfestival med ett brett utbud av aktiviteter, workshops, tävlingar, forskarträffar och föredrag. Festivalen är sedan 2020 ett samarrangemang mellan Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Två dagar är för skolor (mellanstadium, högstadium, gymnasium) och lördagen är för allmänheten.

Här får nyfikna i alla åldrar prova på den forskning som bedrivs: med laborationer, aktuella frågeställningar och prova-på-aktiviteter. SciFest vill ge barn och skolungdomar möjlighet att upptäcka hur roligt det är med vetenskap och förhoppningsvis så ett frö till att de unga blir intresserade av att inhämta kunskap, plugga vidare och kanske även forska.

SciFest brukar attrahera närmare 8 000 nyfikna besökare under de tre festivaldagarna. Utställarna på SciFest kommer från skolor, universitet, företag, myndigheter, muséer och organisationer. Festivalens första dagar riktar sig till skolelever och lärare och under den sista dagen slår SciFest upp dörren för allmänheten.

Anmäl din aktivitet till SciFest

Du har bestämt dig för att vara med på SciFest – toppen! Men hur ska du tänka nu? Hur skapar du en bra aktivitet som kommunicerar det du jobbar med? Du får tolv goda råd från Leif Hallsén och Cecilia Ödman på museet Gustavianum. De är med i projektgruppen som arbetar med SciFest 2023. Kanske att sista rådet är allra viktigast – du är det viktigaste på SciFest!

Tolv tips för en bra SciFest-aktivitet

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin