Almedalen och Almedalsveckan

Vad vill UU med sin medverkan i Almedalen?

Uppsala universitet vill med sin medverkan i Almedalsveckan bidra med vetenskapligt baserad kunskap till samhällsdebatten, lyfta frågor kring forskningens och högre utbildningens villkor samt identifiera möjliga samverkanspartners.

Almedalsveckan är en av världens största öppna mötesplatser för samhällsfrågor. Arenans fokus och styrka är mötet mellan människor med olika ingångar till och perspektiv på en fråga. Genom Campus Gotlands geografiska placering finns universitetet bokstavligen mitt i Almedalen. Almedalsveckan är ett bra tillfälle för universitetets forskare och ledning att lyfta upp frågor relaterade till vetenskap och utbildning i samhällsdebatten och föra en dialog med såväl politiker som intresseorganisationer och andra aktörer utanför akademin.

Universitetet deltar genom att arrangera ett antal seminarier med utgångspunkt i olika samhällsfrågor där akademins perspektiv får möta andra aktörers frågeställningar och utmaningar. Universitetets representanter medverkar också i seminarier och debatter arrangerade av andra aktörer samt deltar i olika former av nätverkande på arenor som uppstår under Almedalsveckan.

Arrangera seminarium i Almedalen

Vilken samhällsfråga är det ni vill lyfta och vad är ert huvudbudskap? Vilka vill ni nå i första hand? Vad skulle ni önska att målgruppen ska tänka, känna, göra efter seminariet?

Paneldiskussioner är vanligt i Almedalen men det finns alternativ. Var gärna kreativ. Undvik formaten ”föreläsning” eller rak ”presentation”.

Vilka kan lyfta olika och samhällsrelevanta perspektiv i din fråga? Vilka är intressenterna i frågan? Bjud gärna in de politiker eller andra nyckelpersoner som du vill nå med ditt budskap att delta i panelen.

Alla samarbetspartners behöver inte ha representant på scenen (särskilt inte om de har samma eller liknande ingång i frågan). Både män och kvinnor i panelen är uppskattat.

Lägg in i Almedalskalendariet i god tid (och fyll på med mer info längre fram). Jobba med beskrivningen av seminariet och taggarna.

Boka lagom stor lokal i god tid. Säkerställ att eventuell teknik du behöver kommer att finnas tillgänglig.

Interagera med publiken. Gör tid för publikfrågor.

Om ingen i organisationen kan hantverket – anlita ett proffs

Kommunikationsavdelningen marknadsför uu:s program övergripande. Använd också egna kontakter och nätverk för att nå just era målgrupper och önskade publik.

Få ut det mesta av arenan Almedalen

  • Sätt mål för veckan
    • Vad vill ni uppnå i Almedalen?
  • Delta i andras seminarier
    • Att delta i någon annan organisations seminarium kan ge lika stor synlighet för er fråga som att arrangera eget.
  • Håll koll på kalendariet
    • Ladda hem någon av programapparna i din telefon. Använd appen för att lägga ditt eget Almedalsschema. Vilka punkter vill du inte missa? Var finns möjlighet att lyfta in era frågor? Samkör med kollegor.
  • Ställ första publikfrågan i någon annans seminarium
    • Väv in ert huvudbudskap i frågan.
  • Förbered hisspitchen
    • Ta fram ett kort budskap om er själva och vad ni vill uppnå. Dra pitchen i alla lämpliga mingelsituationer.
  • Nätverka systematiskt
    • Boka in viktiga träffar i förväg. Har kollegorna fått inbjudningar till event du också skulle ha nytta av? Var flexibel på plats och ta vara på nätverksmöjligheter som uppstår.
  • Följ upp under hösten
    • Återkoppla med dina Almedalskontakter under hösten.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin