Logga in på ett säkert sätt

Multifaktorautentisering (MFA)

Hur du loggar in på system och tjänster via multifaktorautentisering (MFA).

Guider

Olika MFA-nycklar för olika system

Du behöver generera olika MFA-nycklar för olika system, en för ditt användarkonto och en för system knutna till Microsoft M365, t.ex. samarbetsytor i SharePoint Online. Du kan använda samma Microsoft Authenticator-app för att hantera båda nycklarna.

Har du tappat bort din MFA-nyckel?

För ditt användarkonto

När du aktiverat multifaktorautentisering på ditt användarkonto så krävs det att du loggar in med multifaktorautentisering när du vill göra ändringar på ditt konto på uu.se/konto. Om du byter telefon, raderar appen eller tappat bort din MFA-nyckel, så kan du alltid logga in på kontowebben med BankID som ger motsvarande säkerhet som multifaktorautentisering. Saknar du BankID kan du få hjälp i universitetets receptioner med att återställa kontot.

För Microsoft 365

Om du byter telefon, raderar appen eller tappat bort din MFA-nyckel för Microsoft 365, så behöver du kontakta IT-support för att få hjälp med återställning. Du kan inte återställa eller skapa en ny MFA-nyckel på egen hand.

Multifaktorautentisering (MFA) ger dig ett utökat skydd vid inloggning. I korthet innebär det att när du loggar in i vissa tjänster eller system vid universitet behöver du utföra en extra åtgärd för att verifiera din identitet.

Läs mer om verktyget på Inloggning och konton

Får användas av alla medarbetare.

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin