KUF ’policy statement’ om ChatGPT och annan generativ AI
Kommittén för utbildning på forskarnivå vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci på Uppsala universitet (KUF) har med anledning av mediabevakningen under mars 2023 vid sitt ordinarie sammanträde 2023-03-21 diskuterat den roll som generativ AI – exempelvis den populära tjänsten ChatGPT – kan komma att spela inom sektorn för högre utbildning.
KUF framhåller att studenter på forskarnivå även i framtiden måste tränas i hantverket kring vetenskaplig publicering, metoder, logik, etik och principer förutom själva skrivandet – men vill samtidigt flytta fokus från själva genererandet av texten till ansvaret för textens innehåll, sammanhang och betydelse. Ansvaret för denna träning ligger hos studenten, dess handledare och forskargrupp.
Som konsekvens blir det KUFs mening att generativ AI bör ses som ett naturligt steg i utvecklingen av olika datorstödda verktyg för text- och bildgenerering. Denna bana inleddes med rättstavningsprogram och elektroniska synonymordböcker, och har under de senaste decennierna gjort att verktyg för syntaxkontroll och grammatikstöd blivit naturliga komplement i arbetet med textgenerering redan från förskolan.
Det är därför inte förbjudet, eller ens avråds från, att använda generativ AI i arbetet – utan istället uppmuntras forskare och forskarstuderande att utnyttja de möjligheter som ges och träna sig att använda verktygen på bästa sätt. Men beakta ansvaret för textens innehåll, det går inte att skylla ifrån sig på AI.
I kappan till sammanläggningsavhandlingar kan användningen av generativ AI exempelvis formuleras på nedanstående sätt:
This thesis was partially created with the assistance of GPT-4, Open AI’s large-scale language generation model. Upon generating draft language, I reviewed, edited, and refined the text to my own liking and retain full responsibility for the content presented in this publication.
Peter Stålberg, professor, prodekan och ordförande för kommittén för utbildning på forskarnivå