Pris för internationalisering inom medicinsk utbildning

Sveriges medicinska fakulteter instiftade 2017 ett gemesamt pris för internationalisering av medicinsk utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Syftet med priset är att stimulera satsningar och uppmuntra initiativ till ökat fokus på internationalisering samt att uppmärksamma undervisande personal för det arbete de lägger ner.

Priset delas ut till en lärare eller ett lärarlag som under de tre senaste åren på ett påtagligt sätt har bidragit till att öka internationaliseringsinslagen i utbildningen och undervisningen. Insatsen ska belysa internationella dimensioner i undervisningen och fördjupa studenternas globala perspektiv.

Läs mer om vinnaren och de övriga nominerade 2024 Pdf, 1 MB.

Villkor för nomineringen

  • Priset delas ut till en enskild lärare eller ett lärarlag (administrativ personal kan ingå i ett lag men kan inte nomineras enskilt).
  • Aktiviteten har ägt rum under de senaste tre åren.
  • Aktiviteten ska lyfta fram internationella dimensioner i utbildningen och fördjupa studenternas globala perspektiv.
  • Nomineringen är gjord av en anställd eller en student vid Uppsala universitet.

Nomineringarna bedöms enligt följande fem kriterier

  1. Aktiviteten är av strategisk betydelse (för ett program eller för fakulteten).
  2. Aktiviteten är omfattande och många studenter är eller kommer att vara engagerade.
  3. Aktiviteten ökar studenternas kunskap om globala perspektiv.
  4. Aktiviteten är innovativ.
  5. Aktiviteten tar hänsyn till ansvarsfull internationalisering och FN:s mål för hållbar utveckling.

2024 – Estelle Naumburg och lärarna i pediatrik (Umeå universitet)

För sitt initiativ till utbildnings­samarbete med University of Medicine and Pharmacy i Ho Chi Minh-staden, Vietnam.

Lärarteam får pris för internationalisering (umu.se)

2022 – Logopedprogrammet (Uppsala universitet)

För arbetet med projektet ”Gränslös logopedi”, som tydligt tar avstamp i inter­nationalisering på hemmaplan och medvetet väljer att inte ha något mål för studentmobilitet.

2020 – Kristina Orban (Lunds universitet)

För att hon har ”lett projektet Mirots, som syftar till att utveckla arbetsterapeut­studenternas professionella identitet och interkulturella erfarenheter”.

Pris för internationalisering av utbildning (lu.se)

2019 – Ewa-Lena Bratt, Louise Freytag och Camilla Eide (Göteborgs universitet)

För att de ”har arbetat strategiskt och entusiastiskt för att utveckla och integrera ett starkt internationellt perspektiv inom kursen Omvårdnad vid komplexa vårdsituationer”.

Sveriges medicinska fakulteters Pris för internationalisering 2019 tillfaller tre lärare vid sjuksköterskeprogrammet i Göteborg (gu.se)

2018 – Lars Hagander (Lunds universitet)

För att han ”genom sin erfarenhet och position som klinisk lärare och erkänd forskare initierat och utvecklat olika aktiviteter som har gjort inter­nationaliseringen på läkarp­rogrammet i Lund synlig”.

2017 – Camilla Hesse (Göteborgs universitet)

För sitt ”strategiska och mål­inriktade arbete med inter­nationalisering på bio­medicinska analyiker­programmet”.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin