Hjärnans mysterier som godnattsaga

19 september 2019

Klas Kullander, professor vid institutionen för neurovetenskap är aktuell med ”Hur funkar hjärnan? En bok för barn om hjärnan”.

Hur kom det sig att du skrev en barnbok om hjärnan?
– Det började med att mina barn ställde frågor. Jag började förklara för dem men de tröttnade snabbt. Då fick jag idén om att skriva en bok så att barn kan förstå hur mycket de kan göra med sin hjärna. Om de vet hur bra deras hjärna är på att lära sig nya saker så kanske det kan motivera dem lite extra, till exempel i skolan. Den här boken förklarar saker om hjärnan, och man kan göra det i lugn och ro, till exempel som en godnattsaga. Och det finns illustrationer som gör det mycket intressantare.

Kan du ge exempel på några saker som barn kan ha nytta av att känna till om sin egen hjärna?
– De ska få veta att deras hjärnor är väldigt bra och den blir ännu bättre om de tränar den. När de är vuxna kommer hjärnan inte att vara lika bra på att lära sig. Jag tror att barn kan bli uppmuntrade av att upptäcka att de har bättre hjärnor än sina föräldrar. Många saker, som att spela ett instrument till exempel, kan de lära sig mycket snabbare och bättre än en vuxen. Det kan också vara bra att känna till att det finns olika perioder i livet då det är extra viktigt med intryck från sin miljö. Barn måste till exempel lära sig ett språk innan 12 års ålder. Annars kommer det inte att gå.

– En annan sak som är bra för barn att veta om är att om man känner sig rädd så kan man lära sig att styra sin hjärna så att man lugnar ner sig själv.

Finns det någon vanlig och spridd missuppfattning om hur vår hjärna fungerar?
– En myt som jag gärna bidrar till att avliva, är detta att vi bara skulle använda 10 procent av hjärnan. Det är totalt fel. Det finns inget stöd för alls för det påståendet. Man kan visserligen bli av med delar av hjärnan och fortsätta fungera ganska bra ändå, men det har mer med hjärnans förmåga att anpassa sig att göra.