Nytt onlinespel ger kunskap att genomskåda falska nyheter

4 februari 2020

Spelet Bad News gör det enklare att värdera information

Spelet Bad News som skapats i syfte att göra spelare bättre på att avslöja falska nyheter fungerar bekräftar en ny studie. Resultaten visar också att spelaren behåller förtroendet för riktiga nyheter.

– De som spelar Bad News blir mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

I onlinespelet Bad News hamnar spelaren i samma position som de personer som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt utan att förlora alltför mycket trovärdighet och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning. Poängen är att göra spelaren vaksam på de olika sätten som används för att sprida falska nyheter och få lättare att själv värdera information.

Spelet som är utvecklat i samarbete mellan forskare i Uppsala och Cambridge bygger på inokuleringsteorin som säger att människor kan bygga upp ett motstånd mot falsk eller vilseledande information genom att presenteras för en försvagad version av ett vilseledande argument. Kan man känna igen det vilseledande argumentet har man lättare att motstå argumentet i en riktig situation.

Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen ger avsedd effekt genom att låta över 5 000 personer spela spelet på olika språk samt värdera falska och riktiga twitter-inlägg före och efter genomfört spelande. Studien visade att spelarna – oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser – blev mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen.

Spelarna rekryterades genom bland annat marknadsföring i sociala medier. Spelarna kunde sedan välja att delta i utvärderingen av spelets effekt. Gruppen speglar därmed inte samhället i stort, till exempel deltog en större andel yngre, manliga och utbildade personer i utvärderingen, men slumpvisa försök med det engelskspråkiga spelet har gjorts på bredare grupper och visar samma positiva effekt.

Fakta

  • Projektet "Peer education and gamification against polarisation" finansieras av EU genom medel från Erasmus+. Projektet leds av Diversion i Amsterdam.
  • Övriga partners som ingår i projektet:
  • Association des États Généraux des Étudiants de L'Europé (Bryssel)
  • Schwarzkopf-Stiftung Junges Europa (Berlin)
  • Stiftelsen Fryshuset (Stockholm)