Succé för Museum Gustavianum

Bildtext
Museum Gustavianum är en brygga mellan universitetets institutioner och allmänheten – och antalet besökare ökar stadigt. Förra året hade man 52 400 besökare. De stora publikmagneterna var Kulturnatten, Legoutställningen och Kinadagarna.
52 400 personer besökte Museum Gustavianum under 2008, enligt statistiken. Det är en ökning med mer än 10 000 jämfört med för två år sedan och museichefen Ing-Marie Munktell är förstås nöjd:
- Besökssiffran visar att vi siktar rätt och gör ett kanonbra jobb på en liten personalstyrka! Vi syns mer, folk lär sig hitta till oss och vi säljer också mer i butiken, fast generellt ökar inte den rena entréintäkten så mycket, säger hon och tillägger att med större bemanning skulle man kunna bearbeta publiktillströmningen och lära sig mer om varför de kommer till museet.
Flest besökare hade Kulturnatten (7 769 besökare), Lego-utställningen ( 4 154) och Kinahelgen (2 474).
Samarbetar med institutionerna
- Allt som vi visar här på museet kopplar vi ihop med forskningen vid någon institution. Museet har en väldigt viktig roll vid universitetet; vi ska ju samverka och samarbeta med institutionerna och vi är väldigt öppna för att pröva nya möjligheter tillsammans, menar både Anna Sonnevi och Cecilia Ödman.
Sedan begränsar man inte samarbetet till det egna universitetet. Gustavianum ”paketerar” sig ibland i utställningar tillsammans med andra museer i Uppsala, och även de nationella och internationella utblickarna är viktiga. För tredje gången, och på mångas begäran, visade man till exempel kring juletid, de fantastiska julkrubborna från Krakow, ett resultat av väl inarbetade museikontakter.
Vårens program: www.museum.gustavianum
Gunilla Sthyr