Virtuella konstskåpet vann förstapris

Det Augsburgska konstskåpet

Det Augsburgska konstskåpet

Digitaliseringen av det Augsburgska konstskåpet på Museum Gustavianum tog hem första pris i kategorin Årets internet, när marknadsföreningen i Uppsala höll sin årliga prisutdelningsgala.


- Jätteroligt! Det är verkligen hedrande att få synas i det här sammanhanget, säger Anna Sjögren, biträdande antikvarie vid Uppsala universitet.
Det är marknadsföreningen i Uppsala som nyligen delat ut åtta olika pris för bra marknadsföring. Första pris inom kategorin Årets internet går alltså till universitetet och Uppsalaföretaget Oddville AB, som skapat den virtuella presentationen av det Augsburgska konstskåpet.
Pelle Eriksson, från Oddville uttryckte sig så här i en intervju i personaltidningen, inför uppgiften att digitalisera det Augsburgska skåpet:
- Det var en utmanande uppgift, lätt att tacka ja till. Lika lätt var det att känna ödmjukhet inför djupet, komplexiteten i utforskandet av konstskåpet.

En virtuell upplevelse

När hela digitaliseringen var klar att släppas ”on-line” i slutet av oktober förra året, blev reaktionerna mycket positiva, inte minst från museivärlden; något liknande hade man aldrig sett! Men så är också själva skåpet unikt, som ett universalmuseum i miniatyr med tusentalet lådor och lönnfack som speglar 1600-talets stora samlariver. En guidad visning av konstskåpet blir både en verklig och en virtuell upplevelse.
- Vi har jobbat mycket med användarvänlighet och syftet har varit att nå en så bred målgrupp som möjligt; från barn till äldre besökare. Jag tror vi lyckats med att informera på ett bra  och tydligt sätt, säger Anna Sjögren.

Konstskåpet online

Läs mer om The Prize

Gunilla Sthyr

Läs mer

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin