Kaospedagogik ska underlätta arbetslivet

Bildtext
Med en ny undervisningsform, kaospedagogik, vill Uppsala universitet träna civilingenjörsstudenter för ett kommande arbetsliv. På fredag den 24 mars är det dags för ett pass för studenterna i miljö- och vattenteknik.
Det är de kursansvariga för den första kullen civilingenjörer sedan utbildningen Bolognaanpassats som utvecklat den nya undervisningsformen, i syfte att göra dem attraktiva för arbetsmarknaden.
Studenterna presenteras för en uppgift som de inte klarar av om de arbetar på traditionellt sätt. Ett första ”misslyckande” ger sedan den motivation som behövs för att använda olika verktyg som lärs ut. Tanken är att studenterna ska arbeta i projektform under realistiska former.
- Vi tror det är positivt att uppleva lite kaos i början. Om studenterna inte göds med information ställer det krav på eget agerande och engagemang, säger initiativtagaren professor Torgny Fornstedt, institutionen för fysikalisk och analytisk kemi.
Metodiken har utvecklats i mycket nära samarbete med representanter från industrin och med deras bästa kommunikationskonsulter. Det började som ett pilotprojekt 2007, men momentet har nu integrerats i fyra civilingenjörsprogram som avslutande projektarbete.
Momentet genomförs som ett rollspel. Lärarna spelar rollen av beställare som lämnar över ett uppdrag till studenterna där studentgrupperna spelar olika kontraktsföretag. Grupperna får ett luddigt formulerat uppdrag att genomföra.
- Studenterna är vana att få väldigt mycket serverat. Då uppstår kaos när de glömmer att kommunicera med beställaren eller organisera arbetet mellan sig, säger Torgny Fornstedt.
Under studenternas presentation medverkar ”beställaren” och en industriföreträdare, som ställer tuffa frågor. Efter de ”misslyckade presentationerna får studenterna i samarbete med lärarna diskutera vad som gick fel och hur de upplevde situationen. Därefter får de lära sig de verktyg de behöver för att klara uppgiften bättre: att kunna delegera, göra riskanalys, tids- och kostnadsberäkningar och inte minst att ställa frågor för att förstå uppdraget tillräckligt bra för att kunna genomföra det. Därefter får de genomföra ett nytt uppdrag.
För mer information, kontakta Torgny Fornstedt, tel: 018-471 42 32, 070-425 06 83, torgny.fornstedt@ytbioteknik.uu.se
Anneli Waara