Ny rapport: Så tycker doktoranderna om forskarutbildningen

Bildtext
Hur nöjda är Uppsala universitets doktorander med sin forskarutbildning? Hur fungerar handledningen? Hur ser den psykosociala miljön ut? I en ny rapport från enheten för kvalitet och utbildning redovisas resultatet av en undersökning om forskarutbildningen ur ett doktorandperspektiv.
Rapporten redovisar resultaten från en universitetsövergripande enkätundersökning om Uppsala universitets doktoranders uppfattning om sin forskarutbildning. Undersökningen genomfördes 2008 och besvarades av 943 doktorander vid Uppsala universitet, dvs en svarsfrekvens på 56 procent. Fakultetsvisa rapporter inklusive bilaga med svarsfördelningar på institutionsnivå är publicerade sedan tidigare.
Syftet med undersökningen är att ge ansvariga för forskarutbildningen på olika nivåer ett underlag som beskriver doktorandernas uppfattningar om och erfarenheter av olika aspekter av sin forskarutbildning. Undersökningsresultaten är tänkta att ge ledning i vad som konkret kan förbättras i forskarutbildningen, t ex när det gäller den strukturella och vetenskapliga miljön eller arbets- och lärandemiljön, och kunna användas i kvalitetsutvecklingen av forskarutbildningen. Rapporten avslutas med en diskussionsdel som innehåller ett konkret underlag för diskussion om förbättringsområden för Uppsala universitets utbildning på forskarnivå.
Kartläggningen visar på såväl styrkor som svagheter i Uppsala universitets forskarutbildning.
Här är några av resultaten:
- Tre fjärdedelar av doktoranderna är överlag nöjda med sin forskarutbildning.
- Tre fjärdedelar menar att handledningen överlag har fungerat bra under det senaste året.
- Ungefär hälften är uttalat nöjda med formerna för antagningen till forskarutbildningen.
- Nästan alla (94%) uppger att de har en individuell studieplan och av dessa uppger 80 procent att den har följts upp i någon omfattning under det senaste året.
- Kurserna har enligt cirka två tredjedelar gett värdefullt kunnande inom forskningsområdet.
- Mindre än hälften är uttalat nöjda med möjligheterna att få konstruktiv kritik på sin forskning vid seminarier.
- Två tredjedelar är uttalat nöjda med den psykosociala miljön i doktorandgruppen.
- Lite mindre än hälften är uttalat nöjda med den psykosociala miljön på institutionen i sin helhet.
Ladda ned rapporten Forskarutbildningen ur doktorandperspektiv
Anna Malmberg