Årets pedagogiska pristagare utsedda

Bildtext
En universitetslektor i engelska och en i juridik, en professor vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi och en professor i hydrologi… Nu är 2011 års pedagogiska pristagare för framstående insatser inom grundutbildningen utsedda vid Uppsala universitet. Dessutom tilldelas företagsekonomen Cecilia Hamfelt det fria priset för sina insatser för IT i undervisningen.
- Det är viktigt och oerhört glädjande att på detta sätt få uppmärksamma några av våra duktiga pedagoger. Våra pristagares goda idéer och arbete med utveckling av undervisningen är en inspiration för alla inom Uppsala universitet. Det är en viktig del av vårt ständiga arbete för att utveckla utbildningskvaliteten vid Uppsala universitet, menar prorektor Kerstin Sahlin, ordförande i beredningsgruppen.
Pristagarna utses efter noggrann genomgång av en grupp lärare och studenter som representerar hela universitet. Alla anställda och studerande vid universitetet har haft möjlighet att lämna förslag till pedagogiska pristagare.
Bedömningen utgår från fyra huvudaspekter: undervisningsinsatser, samverkan med studenter och kollegor, pedagogisk ledning och spridning av goda modeller.
Det femte, fria priset delas ut för specifika pedagogiska insatser som universitetet speciellt vill lyfta fram, den här gången gäller det IT i undervisningen.
Mottagare av priserna utses av rektor. Prisen delas ut i samband med professorsinstallationen i universitetsaulan i november. Prissumman är 20 000 kronor.
2011 års pedagogiska pristagare:
Universitetslektor Angela Falkvid engelska institutionen har tilldelats 2011 års pedagogiska pris inom området teologi, humaniora och lärarutbildning. Angela Falk är en lika hängiven som uppskattad lärare, oavsett om hon undervisar i engelsk grammatik på nybörjarnivå eller i ”academic writing” för masterstudenter. Med omväxlande och aktiverande undervisningsformer låter hon alla studenter komma till sin rätt. Studentledda presentationer av kursstoffet varieras med lekfulla småuppgifter. Muntliga övningar och träning i engelsk presentationsteknik utgör en röd tråd. Hon tar varje student på allvar och förenar skickligt respekten för den enskilda individen med ett uppriktigt och tydligt bemötande av varje students prestationer.
Universitetslektor Hugo Fridénvid juridiska institutionen har tilldelats 2011 års pedagogiska pris inom området juridik och samhällsvetenskap. Hugo Fridén är sedan länge mycket uppskattad av studenter och kollegor. Han har en bred och lång erfarenhet av såväl kurs- och utbildningsledning som av undervisning. Han eftersträvar alltid balans, både i undervisningen och i tillvaron för övrigt, och han har en ”orubblig tilltro till det goda” i alla människor. Genom en engagerad och uppmuntrande pedagogik lyfter han studenterna till nya höjder, och han ger dem alltid omsorgsfull feedback. Inte minst för sin lyhördhet och vilja att nå konsensus är han också mycket uppskattad av sina kollegor. Hugos stora intresse för utbildningsfrågor och pedagogiska frågor visar sig även i ett aktivt deltagande som ledamot i Juridiska fakultetsnämndens utbildningsutskott.
Professor Pia Ek vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi har tilldelats 2011 års pedagogiska pris inom området medicin och farmaci. Pia Ek är en tydlig pedagogisk ledare för det biomedicinska analytikerprogrammet, och hon spelade en mycket viktig roll då programmet blev en integrerad del av universitetet. Hon har särskilt verkat för att ett vetenskapligt förhållningssätt ska prägla utbildningen. På ett föredömligt sätt har hon organiserat det pedagogiska arbetet i lärargruppen för att få till stånd ett enhetligt program. Därtill har hon arbetat aktivt i programrådet för kvalitetskontroll av examinationer. Som handledare vid laborationer har hon även en personlig kontakt med alla studenter i programmet. Hon lyfter fram behovet av en tydlig koppling mellan studier och kommande yrkesliv samt inspirerar till egna initiativ, och hon stimulerar kollegor till att utveckla sina kurser.
Professor Allan Rodhe vid institutionen för geovetenskaper har tilldelats 2011 års pedagogiska pris inom området matematik, naturvetenskap och teknik. Allan Rodhe är en mycket omtyckt lärare och en inspirationskälla för sina kollegor. Han förmår integrera laboratorie- och fältförsök på ett kreativt sätt med teoretisk undervisning, så att studenterna får möjlighet att sätta in kunskaperna i ett större sammanhang. Den varierade examinationen främjar studenternas kreativitet och kritiska förhållningssätt. Med sin positiva attityd och personlighet gynnar han dialogen mellan studenter och lärare. Han har verkat utanför sitt eget undervisningssammanhang genom att skriva kursböcker, fungera som koordinator för examensarbeten och vara en nyckelperson vid uppbyggnaden av Geocentrums vattenlaboratorium.
Universitetsadjunkt Cecilia Hamfelt vid företagsekonomiska institutionen har tilldelats 2011 års fria pris på temat ”IT i undervisningen”. Cecilia Hamfelt har genom att förena pedagogisk och teknisk skicklighet under många år varit en viktig motor och inspiratör i utvecklingen av IT i undervisningen. Tack vare hennes arbete för en ökad interaktion och en meningsfull examination har en omfattande distansutbildning blivit mer gedigen och givande och genomströmningen avsevärt förbättrats. Genom att metodiskt testa och utveckla olika IT-verktyg har hon banat väg för att många nya tekniker och IT-verktyg framgångsrikt används också på andra kurser än sådana som ges på distans. Hon delar dessutom alltid generöst med sig av sin tid och sina kunskaper och utgör därför ett mycket viktigt stöd för sina kollegor.
Anna Malmberg