Råd till forskarna: Låt företagen ställa frågorna

Mötesformen AIMday används allt mer i universitetsvärlden. – Vi vet att det fungerar, säger Sara Gredemark.

Mötesformen AIMday används allt mer i universitetsvärlden. – Vi vet att det fungerar, säger Sara Gredemark.

Låt företagen själva ställa frågorna och forskare från olika håll hjälpas åt att belysa dem. Det är framgångsreceptet bakom AIMday, en mötesform som utvecklats vid Uppsala universitet och blivit alltmer populär i universitetsvärlden.


– Att mötas kring en konkret fråga är både spännande och effektivt och vi vet att det fungerar, säger projektledaren Sara Gredemark.
Hon jobbar på UU Innovation med att utveckla och sprida möteskonceptet AIMday.
Det hela startade för fem år sedan, vid Ångström Materialakademi (ÅMA) på Ångströmlaboratoriet. De arrangerade Materialdagen, dit olika företag bjöds in att ställa konkreta frågor utifrån sin verksamhet. Företag som Vattenfall och Outokumpu matchades ihop med materialforskare med olika specialkompetenser.
Mötesformen var så lyckad att den varumärktes under namnet AIMday, ett namn som numera ägs av Uppsala universitet.
– Vi har märkt att intresset är stort även vid andra lärosäten och arbetar för en hållbar spridning av konceptet. Det är viktigt att vi kan säkerställa kvaliteten i varje genomförande, säger Sara Gredemark.

Fler teman på gång

Under våren har UU Innovation arrangerat möten på temat Diabetes, Åldrande och Image (digital bildbehandling), den senare i samarbete med KTH. Den 12 juni är det dags för AIMday Cancer, den andra i ordningen, och i oktober ges AIMday Materials för femte gången.
Konceptet är enkelt att förstå och handlar om att hitta rätt kompetens med utgångspunkt i företagens frågor. Ett syfte med dagen är att samarbeten ska uppstå när företagen väl har fått kontakt med forskare, men det kan se olika ut, menar Sara Gredemark.
– Ibland blir det ett startskott för ett samarbetsprojekt, ibland är det helt enkelt ett bra möte med givande diskussioner och kontakter som kan bli användbara längre fram.
Även om grundkonceptet kan tyckas enkelt, är det här inget som görs i en handvändning. Planeringen börjar ofta 7-8 månader i förväg. Företag ska bjudas in och frågor kan behöva bearbetas innan de presenteras för forskare. Kring varje fråga ska en grupp formas, gärna med forskare från flera ämnesområden.

Personliga kontakter

Under AIMday sker möten i smågrupper på högst tio personer.
– Det är mötena vi vill åt. Vi vill att det ska vara små grupper där alla skakar hand och där man törs ringa upp efteråt. Alla är viktiga för diskussionen och måste få utrymme för att aktivt bidra i den, säger Sara Gredemark.
Hittills har utvärderingarna visat goda resultat. Deltagarna, både inom och utom akademin tycker att de har lärt sig något som de har nytta av i arbetet. En av dem är Peter Bergsten, professor i medicinsk cellbiologi, som deltog i AIMday Diabetes i februari.
– Jag hade inte så mycket förväntningar utan deltog med intresse och förutsättningslöst. Diskussionerna i de två grupper jag deltog i var bra och jag diskuterade med två företag, ett från varje grupp, om att formulera ett projekt. Det gjorde vi och vi är nu igång med projektet. Riktigt givande blev det!

Mer information finns på AIMdays webbsida

Annica Hulth

Läs mer

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin