Ett samtal som gör skillnad

Alla nyanlända studenter vid Uppsala universitet kan vänta sig ett telefonsamtal från någon av välkomstringarna på bilden.

Alla nyanlända studenter vid Uppsala universitet kan vänta sig ett telefonsamtal från någon av välkomstringarna på bilden.

Fler än 30 000 studenter är antagna till kurser och program vid Uppsala universitet denna vårtermin, drygt 4 000 av dem är nya studenter. Under veckan får de ett extra starkt välkomnande. På kvällstid sitter nämligen befintliga studenter och ringer till nykomlingarna – för att svara på frågor och för att hälsa välkommen.


Ända sedan 2002 finns en tradition vid Uppsala universitet att studenter som pluggat några år ringer till nya studenter och hälsar dem välkomna. Denna gång sitter 30 studenter på kvällstid och ringer till ungefär 80 studenter var. Sammanlagt kan alltså fler än 2 000 nya studenter inom grundutbildningen få sig ett välkomnande samtal denna vecka. Och de så kallade välkomstringningarna är viktigare än man kanske tror, konstaterar en av ”ringarna”. Hon blev själv uppringd inför sin programstart för några år sedan.

– När jag blev uppringd så blev jag oerhört glad, för jag hade aldrig varit i Uppsala och kände inga personer här. Så även om jag visste att jag ville gå programmet i Uppsala så blev jag extra glad när någon ringde och välkomnade mig och sa att ”här ska du vara de första dagarna” och så vidare. En trygg röst som peppade mig, säger Jennie Beijar som pluggar juristprogrammet.

Framför sig har hon A4-listor fulla med namn att pricka av. Hur man fixar boende och billig kurslitteratur, vad som skiljer de olika nationerna och kårerna åt, vilka studentrabatter man inte får missa och vad som händer på en inspark – de är alla vanliga frågor hos de nya studenterna.

Personlig touch viktig

Men även om man inte har några frågor kan samtalet spela stor roll, tror en annan av ”ringarna”.

– Jag minns samtalet som jag fick som ny student väldigt väl. Jag satt med något helt annat och hade egentligen inga frågor, jag hade koll på det mesta. Men ändå blev jag väldigt glad och peppad, säger Johanna Bergman, som pluggar kandidatprogrammet i biologi.

Målet med samtalen är förstås att få nya studenter att känna sig välkomna och trygga inför kursstart. Men det handlar också om att göra intryck. Nya studenter är en viktig målgrupp för universitet och högskolor och inför kursstart får studenterna stora mängder information hemskickad. I all den informationsmängden kan ett telefonsamtal från en student kanske vara det som gör skillnaden.

– Oavsett om de nya studenterna är tveksamma, har frågor, inte vet vad de ska förvänta sig eller har full koll så tror vi att den här personliga kontakten är viktig, säger Ninni Holmlund, studieinformatör vid studentavdelningen som arrangerar välkomstringningarna.

Här kan du läsa mer om välkomstringningarna.

Läs mer

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin