Forskningsrön om het betygsfråga

Bildtext
Regeringen har nyligen gått ut med förslag om att införa betyg från årskurs 4. I en debattartikel i Dagens Nyheter den 24 mars presenterade Alliansens partiledare sitt förslag. Förslaget har inte stöd i den pedagogiska forskningen menar tre uppsalaforskare.
I en rapport gör de tre uppsalapedagogerna Christian Lundahl, Henrik Román och Ulla Riis en genomgång av forskningen på området och en genomgång av betygssättningssystemen inom EU-länderna.
"Det finns en betydande mängd internationell forskning som pekar mot att betyg är en typ av bedömning som hämmar lärandet och som dessutom håller tillbaka duktiga och kreativa lärare i deras undervisning. Det är däremot svårt att finna forskning som tydligt visar att betyg i sig främjar lärandet", skriver de i rapporten.
Rapporten ”Tidigt ute med sena betyg – sent ute med tidiga! Svensk betygspolitik i ljuset av internationell betygsforskning och betygsättningen i Europa”. (Pedagogisk forskning i Uppsala, nr 157, 2010.) kan laddas ner i fulltext på Uppsala universitets bibliografiska system Diva:
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:357673/FULLTEXT01.pdf