Uppsala universitet tar guld i SM i telefoni och service

 Uppsala unSM-vinnande växeltelefonister. Ovan fr v: Lena Andersson, Rose-Marie Eversdijk, Kerstin Neijd, Lena Arnland. Nedan fr v: Harriet Brunnberg, Pernilla Nordelind, Malin Gustafsson Nyqvist.

Uppsala unSM-vinnande växeltelefonister. Ovan fr v: Lena Andersson, Rose-Marie Eversdijk, Kerstin Neijd, Lena Arnland. Nedan fr v: Harriet Brunnberg, Pernilla Nordelind, Malin Gustafsson Nyqvist.

Uppsala universitet har Sveriges bästa växeltelefonister. Vid prisutdelningen den 22 januari mottog universitetets telefonister första pris i klassen mellan 4 000 - 8 000 anknytningar. - Det känns jättebra. Vi har verkligen jobbat för det här och vi är ett bra team som har roligt tillsammans, säger Harriet Brunnberg, telefonist och receptionist.


För att utse vinnaren har en växelmätning genomförts där telefonisterna tagit emot omkring 200 samtal från anonyma undersökare. Samtalen har handlat om allt från att bli kopplad till en viss anknytning till att lösa mer komplicerade ärenden och lotsa fram kunden till rätt person.
- De kan fråga om allt möjligt. Vi vet ju inte vilka samtal som har att göra med tävlingen så vi har ansträngt oss för att svara alla så bra som möjligt, säger Harriet Brunnberg.

I tävlingen har växeln granskats enligt fyra olika kriterier. Undersökaren bedömer hur första intrycket känns samt om telefonisten agerar professionellt och engagerat vid framkopplingen. Vad som händer efter att telefonisten kopplat vidare noteras också och till sist skrivs en sammanfattande kommentar om hur hela samtalet har upplevts.
Harriet Brunnberg tror att det framför allt är bemötandet som ger resultat.
- Det märks ju direkt om den som svarar är intresserad, glad och hjälpsam.

Personalen i växeln deltog i tävlingen även förra året, och kom då på fjärde plats. Sedan dess har de jobbat hårt med att förbättra sitt arbete och peppat varandra på vägen.
- Vi har till exempel små lappar på våra datorskärmar där vi påminner varandra om att avisera vem vi kopplar kunderna till. Det är kul att arbetet har gett resultat, säger Harriet Brunnberg.
Priset tilldelas hela växeln som förutom Harriet Brunnberg består av Lena Andersson, Lena Arnland, Rose-Marie Eversdijk, Malin Gustafsson, Kerstin Neijd och Pernilla Nordelind.

Prismotivering
Den här organisationen kan ge svar på tal i en positiv anda. Trots en mångfacetterad verksamhet som ibland kan vara svår att få grepp om, lotsar telefonisterna de inringande vidare på ett enastående sätt.

Läs mer om SM i telefoni och kundservice.


Josefin Svensson

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin