Riksdagsseminarium om sponsring och CSR

Katia Ceije Foto: Mikael Wallerstedt

Professor Katia Cejie diskuterar rättsläget på ett Riksdagsseminarium på temat Sponsring och Corporate Social Responsibility – Är dagens praxis föråldrad och orättvis?

Det råder stor skatteosäkerhet kring företags kostnader för sponsring och CSR-arbete. Dagens praxis från Skatteverket och domstolarna leder till skönsmässiga och orättvisa bedömningar. Om det företag som sponsrar en verksamhet endast erhåller en indirekt motprestation i form av förväntad goodwill och imageskapande effekt så anser Skatteverket i många fall att den delen är en gåva och nekar avdrag för kostnaden medan om den motprestation som erhålls är i form av marknadsföring och varumärkesexponering så kan avdrag medges. Detta synsätt är föråldrat och leder till en ojämställd situation. Värdet av ett varumärke har aldrig varit starkare. Frågan är om inte lagstiftningen behöver förtydligas så att även kostnader för goodwill och imageskapande åtgärder är avdragsgilla.

Övriga talare är Helena Vilhelmsson (c), Per Nilsson (Director Group Communication SKF), Annika Grälls (Elitfotboll Dam),  Anders Fredriksson (Tax Director SKF),  Richard Hellenius (Director Corporate Tax Policy, Svenskt Näringsliv) och Niklas Karlsson (ordförande Skatteutskottet (s)). Moderator är Anders Ydstedt (Svenskt Näringsliv).

Lasse Blom

Plats och tid

Sveriges Riksdag, Sessionssalen, Ledamotshuset.

Onsdag 14 juni kl. 10.30

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin