Födelsedagsfirandet direktsänds på webben

Bildtext

Firandet av Linnés födelsedag den 23 maj i universitetsaulan kommer att filmas och direktsändas på internet.

Alla som vill kommer att kunna ta del av det högtidliga firandet på Linnés födelsedag den 23 maj, då bland andra kungaparet och det japanska kejsarparet deltar i den akademiska högtiden i Universitetsaulan. Festen, som beräknas börja klockan 11.05, kommer nämligen att direktsändas på webben och kan ses på adressen http://unt.pi.se/index.aspx?id=251. Sändningen genomförs i samarbete med Upsala Nya Tidning.

Under ceremonin kommer ett specialbeställt större kör- och orkesterverk att uruppföras. "Cantus adoratorum" av tonsättaren Jan Sandström framförs av Uppsala Akademiska Kammarkör, Fyris kammarkör, Andrew Canning och Kungl. Akademiska kapellet under ledning av Stefan Parkman. Även musik som spelades vid promotioner under 1700-talet kommer att framföras

. Vetenskapshistorikern Tore Frängsmyr håller högtidstalet.

Annica Hulth