Livet i coronakarantän – så klarar du det bättre

Det kan kännas ovant och besvärligt att vara hemma i karantän. Men psykologen Johan Waara har tips och råd hur man ska klara det bättre.

Idag är det många som lever i karantän, jobbar på distans, skär ned på nöjen och begränsar sina sociala kontakter. Det kan kännas ovant och besvärligt. Hur ska man hantera det? Här får du några konkreta vardagstips av psykologen Johan Waara, universitetsadjunkt vid psykologiska institutionen vid Uppsala universitet.

– Att var i karantän, att skära ned på sociala kontakter och att inte kunna ha en kollegial samvaro kan vara jobbigt av många olika anledningar. Framför allt för att vi bryter ett vanemönster. Vi tvingas förändra vårt beteende och det känns inte bekvämt, menar Johan Waara. Beteendeförändring är svårt och känns ovant och nu är den dessutom påtvingad och det gör att den kanske känns ännu svårare.

Här ger Johan Waara några konkreta tips om hur du kan klara av att jobba på distans, hur man undviker att känna sig socialt isolerad, vad man gör för att slippa bli uttråkad och vad man ska tänka på när man bor tillsammans med någon, inte kan träffa andra och riskerar  att ”skava på” varandra. Och hur ska man undvika att lamslås av oro?
– Hantera en dag i taget, tänk inte för mycket på vad som ska hända i framtiden, säger Johan Waara.

Anna Malmberg