Bidrag till forskningsmiljö inom humaniora och samhällsvetenskap

Bildtext

Vetenskapsrådet har fattat beslut om vilka ansökningar som beviljats bidrag till forskningsmiljö inom humaniora och samhällsvetenskap 2020. Totalt beviljas nästan 119 miljoner kronor för åren 2021–2026. Två av åtta bidrag går till Uppsala universitet för forskning inom hållbar utveckling och historia.

Syftet med bidragen till forskningsmiljö inom humaniora och samhällsvetenskap är att skapa mervärde av samarbete i något större grupperingar och på lite längre sikt än ett vanligt projekt kan erbjuda. Bidragen söks av enskild forskare som bjuder in forskare från olika åmnesområden och lärosäten för samarbete.

Bidrag till forskare vid Uppsala universitet:

• Magdalena Kuchler, institutionen för geovetenskaper: Att demontera makten kring fossilintensiva föreställningar, 10 386 000 kronor
  • Dag Lindström, historiska institutionen: Hus och sociala praktiker i svenska städer, 15 300 000 kronor

Anna Malmberg