Cambridgeprofessorn Ash Amin årets Olof Palmeprofessor

Bildtext

Den 18 mars tillträder Ash Amin, professor i geografi vid University of Cambridge, som 2021 års innehavare av Olof Palmes gästprofessur vid Uppsala universitet. I samband med tillträdandet håller han en föreläsning på temat nationalism och xenofobi.

Innehavaren av Olof Palmes gästprofessur utses varje år av Vetenskapsrådets ämnesråd för humaniora och samhällsvetenskap. Syftet är att ge svenska universitet möjlighet att utveckla ett forskningsområde med hjälp av en internationellt ledande professor.

Ash Amin, professor i geografi vid University
of Cambridge

2021 års innehavare av Olof Palmes gästprofessur är Ash Amin, professor i geografi vid University of Cambridge, UK och sedan 2015 hedersdoktor vid Uppsala universitet. Under sin tid i Uppsala kommer han att arbeta vid institutionen för idé- och lärdomshistoria, Uppsala universitet.

Ash Amin forskar inom områden somurban infrastruktur och multikulturalism. Den 18 mars håller han en digital föreläsning över ämnet "Framing Community: Xenophobic Nationalism, Social Democracy, and Everyday Cohabitation in Europé."

Anna Malmberg

Lyssna på föreläsningen