Rektorspodden med Erik Melander om kärnvapennedrustning

Erik Melander menar att kärnvapen har stor betydelse för hur omvärlden agerar i Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Kärnvapenhotet skrämmer en hel värld. Erik Melander, professor vid institutionen för freds- och konfliktforskning och föreståndare vid Alva Myrdal-centrum för kärnvapennedrustning (AMC), berättar om sin syn på hoten, terrorbalans och arbetet för fred i Rektorspodden.

Lyssna på avsnittet: Erik Melander om kärnvapennedrustning

Rektorspodden är en nystartad podd där rektor Anders Hagfeldt och redaktör Johannes Borgegård undersöker spännande saker som sker på Uppsala universitet.

Gäst i det här avsnittet är Erik Melander är professor vid institutionen för freds- och konfliktforskning och föreståndare för Alva Myrdal Center. Centret etablerades 2021 vid Uppsala universitet för att tillhandahålla utbildning, forskning och policystöd i frågor om nedrustning.

Hur tänker du kring oron för att kärnvapen ska komma till användning?
– Ärligt talat så är jag ordentligt oroad, hela utvecklingen är lite chockerande faktiskt, säger Erik Melander. När vi började med det här då var kärnvapen en ödesfråga för mänskligheten och en prioriterad fråga, men det upplevdes inte som akut eller som ett reellt hot att kärnvapen faktiskt används.

Han menar att kärnvapen har stor betydelse för hur omvärlden agerar i Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

– Det spelar stor roll, för redan innan kriget började i Ukraina gick Ryssland ut och mer eller mindre öppet hotade om att använda kärnvapen om man stötte på alltför starka motåtgärder från väst. Jag tror att det svar som har kommit från USA och Nato är balanserat mot den här risken.

Annica Hulth