Optimism präglade SciLifeLab-DAY

Bildtext

Torsdag 23 augusti genomfördes den sjätte upplagan av SciLifeLab-DAY i Uppsala med närmare 300 deltagare, och framtiden ser fortsatt positiv ut, konstaterar direktor Kerstin Lindblad-Toh.

Torsdag 23 augusti – på dagen tre månader efter att första spadtaget togs till Navet, SciLifeLabs nya lokaler – arrangerades SciLifeLab-DAY i Uppsala. Närmare 300 deltagare hade sökt sig till Akademiska sjukhusets Grönwallsal för att bygga nya nätverk, ta del av aktuell forskning och, nytt för i år, besöka postersessionen med 50-talet utställare.
– Till våra centrala mål hör att etablera en nationell community, och med SciLifeLab-DAY skapar vi förutsättningar för såväl nya möten som idéer. Programmet är som vanligt brett i syfte att tilltala många i vårt stora nätverk, men i dag provar vi även att sätta visst fokus på området infektion med både överblick och expertdiskussion, vilket är ett grepp vi hoppas kunna upprepa i framtiden, säger Kerstin Lindblad-Toh, direktor vid SciLifeLab Uppsala.

SciLifeLab är en strategisk satsning på medicinsk- och biovetenskaplig forskning i Uppsala och Stockholm. Fyra universitet har fått regeringens uppdrag att bygga starka forskningsmiljöer och infrastruktur inom bland annat genomik, proteomik och jämförande genetik. Enbart i Uppsala fanns våren 2012 nio plattformar och totalt 150 associerade forskargrupper från ett brett fält av forskningsområden.
– För mig är SciLifeLab-DAY ett bra tillfälle att överblicka vad som händer på området samtidigt som jag utvecklar mina nätverk. Jag uppskattar även det generösa utrymmet för presentationer och hur alla deltagare bidrar genom att bjuda på sig själva, konstaterar Maja Arendt, postdoktor vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi.

– Det här är sjätte gången vi arrangerar SciLifeLab-DAY i Uppsala. Med tiden har vi hunnit både etablera och utveckla arrangemanget enligt besökarnas önskemål. Vi vet att många efterlyst mer tid för samtal och större möjlighet att visa upp sin egen forskning. Därför introducerar vi en två timmar lång postersession i anslutning till lunchen, berättar Maria Sörby, site director vid SciLifeLab Uppsala.
Intresset för att presentera sin verksamhet har varit stort och närmare 50 utställare är på plats i utställningshallen. En av dem är Carolina Wählby, bildanalytiker inom SciLifeLab, normalt hemmahörande vid institutionen för informationsteknologi.
– Jag är här för att visa upp vad vi håller på med och kan erbjuda. Förhoppningsvis kan vi skapa nya nätverk och bidra till bättre förutsättningar för forskningen inom området. Just samarbeten och kontakter är ju centrala faktorer inom SciLifeLab, därför behöver vi den här dagen.

SciLifeLab Uppsala beräknas få nycklarna till Navet årsskiftet 2013/14. Under tiden går arbetet vidare, bland annat med att arrangera nya mötesplatser, och framtiden ser utan tvekan positiv ut, konstaterar director Kerstin Lindblad-Toh.
– Regeringen har klargjort att man fortsätter sin satsning på SciLifeLab samtidigt som intresset för vår verksamhet fortsätter att växa runt om i Sverige. Den exakta strukturen för SciLifeLab Sweden återstår visserligen att bestämma, men det ska vi jobba vidare med i höst!

Magnus Alsne