Olof Eriksson erhåller Johnny Ludvigsson-priset 2022

Olof Eriksson, forskare vid Farmaceutiska fakulteten

Olof Eriksson, forskare vid Farmaceutiska fakulteten, tilldelas Johnny Ludvigsson-priset om 50 000 kronor. ”Att vinna det här priset får mig att känna att man verkligen kan göra skillnad för alla de familjer där ute som lever med typ 1-diabetes” säger Olof Eriksson.

Olof Eriksson, forskare i translationell avbildning vid Uppsala universitet, tilldelas av Barndiabetesfonden 2022 års Johnny Ludvigsson-pris för ”Yngre Barndiabetesforskare i Sverige”. Olof Eriksson leder en framgångsrik forskargrupp vid SciLife Lab med fokus på bland annat utveckling och validering av tekniker med potential att ge betydande bidrag till nya behandlingsstrategier av typ 1-diabetes.

Barndiabetesfonden motiverar priset med Olof Erikssons imponerande produktion av vetenskapliga publikationer där utveckling och validering av nya tekniker för icke-invasiv monitorering av olika processer vid utvecklingen av typ 1-diabetes utgör en framträdande del.

– Det betyder jättemycket, särskilt när jag vet hur många duktiga diabetesforskare det finns i Sverige. Att vinna det här priset känns som ett kvitto på att forskningen jag bedriver går i rätt riktning. Det här priset får mig också att känna att man verkligen kan göra skillnad för alla de familjer där ute som lever med typ 1-diabetes, säger Olof Eriksson.

Text: Einar Sandström

Fakta

• Barndiabetesfonden delar varje år ut två priser i Johnny Ludvigssons namn till framstående barndiabetesforskare i Norden och i Sverige.
  • Pristagarna utses, efter en öppen nominering och bedömning av nominerade kandidater, av Barndiabetesfondens Vetenskapliga råd tillsammans med tidigare pristagare.