Sommarläsning med koppling till Uppsala universitet

Person som ligger i en hängmatta och läser.

Läs om Baltikums befrielse på semestern eller varför inte en deckare i universitetsmiljö? Det är två av sommarens boktips från Uppsala universitet. Foto: Getty Images

Sommar och ledighet närmar sig med stormsteg. Med detta också mer tid att läsa böcker, förhoppningsvis. Här kommer några lästips på nyutkomna böcker, av författare med anknytning till Uppsala universitet.

I januari 2023 debuterade Karolina Schützer med romanen "Under stjärnorna i Paris". Detta är första delen i en tänkt skönlitterär serie om tv-reportern Sophia som efter såväl skilsmässa som beskedet att hennes drömjobb gått till en kollega hamnar i Paris. Sophia har fått ärva en förfallen bar och hon reser ner för att sälja den. Karolina Schützer arbetar som kommunikatör på institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet.

Redan 2013 kom boken "Bringing our languages home – language revitalization for families" av Leanne Hinton. I mars tio år senare utkom en samisk/svensk version av denna bok om språkrevitalisering för familjer. Boken är utökad med ett avsnitt om samiska språk. Olle Kejonen, doktorand i finsk-ugriska språk vid Uppsala universitet, har skrivit kapitlet om situationen för de samiska språken i Sverige.

Historien om Baktikums befrielse

I mars 2023 kom Niclas Sennertegs och Tobias Berglunds bok "Baltikums befrielse" ut. Boken handlar om Baltikums befrielsekrig som startade efter att Estland, Lettland och Litauen kom till 1918. Tobias Berglund är forskare i modern politisk historia vid vårt universitet.

Författaren Carina Burman är knuten till Uppsala universitets litteraturvetenskapliga institution. I april 2023 kom hennes bok "Drottningar och pretendenter: om guldålderns deckarförfattarinnor". Carina Burman berättar personligt, roligt och kunnigt i den här boken om brittiska och svenska deckarförfattarinnor.

Visste du att Harry Martinson tidigt insåg att människans övermod hotade miljön? I slutet av april 2023 kom den första rejäla biografin, närmare 800 sidor, om en av den svenska litteraturens stora – Harry Martinson. Johan Svedjedal, professor emeritus vid litteraturvetenskapliga institutionen, är författaren bakom "Min egen elds kurir: Harry Martinsons författarliv".

Deckare i universitetsmiljö

Johan Tralau är professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet. Den 15 maj 2023 debuterade han som romanförfattare. "Höken sjunger om död" är en deckare i universitetsmiljö.

Nyast i bokhögen, men nestorn bland författarna, är Jan Mårtenson, 90 år fyllda. I slutet av maj 2023 kom del 51 i hans deckarserie om antikhandlaren Homan, "Tsaren". Författaren är inte bara född i Uppsala och släkt med självaste Erik Gustaf Geijer, han är även alumn. Vid Uppsala universitet studerade han juridik och var också vice ordförande i Uppsala studentkår.

God läsning och trevlig sommar!

Ulrika Hurtig