Årets Anders Wall-föreläsning: "Entreprenörskap kräver uthållighet"

Årets student 2012: Johan Gärdebo. I bakgrunden prins Carl Philip och prorektor Anders Malmberg.

- Intresset för entreprenörskap ökar stadigt inom den akademiska världen, konstaterade hedersledamoten och finansmannen Anders Wall, inför en fullsatt universitetsaula. Han står bakom professuren i entreprenörskap och stipendiet på 100 000 kr till Årets Uppsalastudent som delades ut till en innovativ student - i år till humanisten Johan Gärdebo.

En stark drivkraft hos dagens entreprenörer är viljan att bidra till en bättre värld, åtminstone om man får tro Anders Wall själv och de båda föreläsarna Hans Rosling och Monica Lindstedt.
Att tjäna pengar är alltså inte det väsentligaste, även om det snart nog blir nödvändigt.
Hans Rosling uttryckte entreprenörskapets vedermödor på följande sätt:
”Bortom entreprenörskapets vackra trädgård, börjar uthållighetens mörka skog”.

Professor Hans Roslings syfte är att informera, utbilda oss människor i befolkningsstatistik, uppgradera vår världsvy så att vi kan engagera oss i framtiden.
- För första gången ökar inte antalet barn i världen, vilket innebär att befolkningsökningen så småningom kommer att stanna av. Unga familjer i världen jobbar hårt för att deras barn ska få det bättre – detta är framtidens entreprenörskap, menade denne professor i internationell hälsa.
Alltsedan tiden som läkare i länder med extrem fattigdom, i områden där ett barn dog varannan timme, har han oförtröttligt arbetat för att förbättra världen, bland annat genom att presentera siffror på hälsoutvecklingen.
- Världen har blivit ofantligt mycket bättre – men långt ifrån bra, sa han.

Monica Lindstedts berättelse om vad som drivit henne att starta tidningen Metro och därefter städföretaget Hemfrid  - en något osannolik kombination -  fängslade publiken. För en hårt arbetade VD med fyra barn fanns just ingen tid för hemarbete.
- Det började som ett gigantiskt behov hos mig själv, och slutade med att jag startade en städfirma, bland det osexigaste man kunde göra enligt många, berättade hon om idén som mötte motstånd.
1996  startades Hemfrid för hushållsnära tjänster, med en vision om att det skulle hanteras som en löneförmån åt alla löntagare. Det tog sex år innan företaget blev lönsamt och idag har man drygt 1 700 anställda.  Och det är först på senare år som regeringen infört det s k Rut-bidraget som gör det förmånligt för fler att utnyttja tjänsten.
- Att starta Hemfrid var det jobbigaste – men också det roligaste jag gjort, sa hon och lyfte fram tålamod som en underskattad egenskap när det gäller entreprenörskap.

När årets student Johan Gärdebo,  därefter fick motta 100 000 kr i Anders Wall-stipendium, så överlämnades det av prins Carl Philip, såsom inbjuden hedersgäst denna dag.
Humanisten Johan Gärdebo sa sig vara en stor älskare av historia och av musik, två områden som han plockar delar ur för att skapa nya sammanhang, vilket bland annat resulterat i satsningen Humanistiskt initiativ och Humanioradagarna vid universitetet.
- Allt sådant motiverar mig, sa han och uttryckte även sin tacksamhet för att priskommittén valt att vända blicken mot entreprenörskap inom humaniora – ett område som, trots sin kvalitet, ofta blir förbigånget när nyttoaspekten diskuteras.
- Jag är väldigt tacksam för att rektor och prorektor som visar förmåga att tänka rätt, ofta väljer att tänka fritt, avslutade han som med hänsyftning till citatet ovanför entrén till aulan.

Gunilla Sthyr