Vegetabiliska fetter kan ge bättre blodfetter och ökad livslängd

14 augusti 2015

En vanlig rekommendation är att omättade fetter från växtriket och fisk bör ersätta mättade fetter från djurriket och tropiska fetter. Vilka fetter kosten bör innehålla är dock omstritt, och rekommendationerna har ibland ifrågasatts. I en ny avhandling har David Iggman undersökt hur olika fetter påverkar kroppens fett- och sockeromsättning vid övervikt samt risken att drabbas av dödliga sjukdomar inklusive hjärt-kärlsjukdomar.

Avhandlingens fokus har legat på hälsoeffekter av fetter främst från växtriket, i synnerhet den vanligaste fleromättade fettsyran, linolsyra från familjen omega-6.

I en studie av korsdesign på 20 individer med höga blodfetter byttes en hög andel mättade fettsyror till mera omättade, genom att all mat tilldelades deltagarna. En kost rik på smör, ost och grädde byttes mot en högre andel rapsolja, vilket gav förbättrade blodfetter (uppemot 20 % skillnad), efter så lite som tre veckor och utan viktnedgång. Effekter på andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och diabetes var mindre tydliga på kort sikt.

Även under sju veckors kaloririk kost och måttlig viktuppgång (1,5 kg) sågs positiva effekter på blodfetterna när kosten var rik på fleromättad linolsyra från solrosolja, jämfört med mättade fettsyror från palmolja. Trots den blygsamma viktuppgången och att de 39 försökspersonerna var friska, sågs däremot negativa effekter på insulinnivåer och kärlfunktionsmarkörer, oavsett vilken grupp de tillhörde.

Eftersom självrapporterat fettintag genom enkäter ofta är otillförlitligt, kan mätning av fetter i kroppen ge säkrare kunskap om hur olika fetter i kosten påverkar hälsan. Typen av fetter i underhudsfettet speglar vilka fetter man ätit under de senaste åren, särskilt för fleromättade fettsyror som linolsyra. Andelen linolsyra i underhudsfettet var kopplad till en bättre blodsockeromsättning (insulinkänslighet) såväl som minskad dödlighet bland 853 män i 70-årsåldern.

Sammantaget stärker resultaten från avhandlingen nuvarande kostrekommendationer att delvis byta ut mättade fettsyror (hårda fetter som smör) mot omättade (vegetabiliska oljor t ex rapsolja, olivolja eller solrosolja) för att minska risken för hjärt-kärlsjukdom och överviktsrelaterade sjukdomar.

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

Namn
E-postadress
Senast uppdaterad: 2021-05-31