Tre Uppsalaforskare får tjänster finansierade av Cancerfonden

Bildtext

Cancerfonden har beslutat att tilldela Anna Dimberg, Patrick Micke och Marika Nestor bidrag till forskartjänster. Av totalt elva tilldelade tjänster i årets utlysning går alltså tre till forskare vid IGP, institutionen för immunologi, genetik och patologi, vid Uppsala universitet.

Anna Dimberg har fått ett Senior Investigator Award vilket innebär finansiering av en tjänst under sex år. Anna Dimbergs forskning fokuserar på hur blodkärlen påverkar utvecklingen av den allvarliga hjärntumörformen glioblastom.

– Det är otroligt roligt och hedrande att bli tilldelad Cancerfondens Senior Investigator Award! Med detta bidrag och den fantastiska forskningsmiljön vi har på IGP har vi alla möjligheter att göra ny, spännande forskning om blodkärlens betydelse för tumörprogression och cancerterapi. Jag är verkligen jätteglad!

Patrick Mickes forskning är inriktad på immunförsvarets roll vid lungcancer och vilka patienter med lungcancer som har nytta av nya, effektiva immunterapier. Han tilldelas en Senior Clinical Investigator Award som är en sexårig klinisk forskartjänst på 70 procent.

– Jag är väldigt glad att jag nu får möjlighet att arbeta intensivare inom lungcancerforskning, som vi sedan flera år framgångsrik bedrivit här i Uppsala. Lungcancer är den dödligaste cancerformen, som tyvärr ofta inte får tillräckligt med uppmärksamhet och stöd. Finansiellt stöd för patientnära forskning är en väldig bra signal från Cancerfonden.

Marika Nestor tilldelas en tjänst som Junior Investigator under sex år. Hennes forskning rör nya sätt att behandla cancer i huvud-halsregionen.

– Jag är otroligt glad och stolt över att ha tilldelats en Junior Investigator Award från Cancerfonden. Denna forskningstjänst gör det möjligt för mig att fokusera på att förbättra diagnostik och behandling av skivepitelcancer med hjälp av nya målsökande läkemedel.

IGP:s prefekt Karin Forsberg Nilsson är också glad för bidragen till institutionens forskare.

– Det är mycket glädjande att Cancerfonden väljer att stötta både den experimentella och den kliniska cancerforskningen vid IGP. Det behövs för att skapa framtidens cancerbehandling och visar att IGP har stark forskning på båda områdena.

Förutom de tre IGP-forskarna är det ytterligare åtta forskare som tilldelats tjänster från Cancerfonden. I år kommer totalt 56 cancerforskare ha sina tjänster finansierade av Cancerfonden.

Mer information:

Cancerfonden