Fortsatt stort tryck på Kvinnofridslinjen

Bildtext

Den stora mängden samtal till den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen, som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) vid Uppsala universitet, fortsatte även under 2009. Totalt registerades 36 900 inkommande samtal, vilket motsvarar ett hundratal samtal om dagen.

Allra störst var trycket i samband med stora helger som jul, nyår och påsk, samt vid skolavslutningen i juni och efter semestrarna i augusti.

– Att så många ringer visar att det verkligen finns ett stort behov av en telefon för våldsutsatta kvinnor, och att det inte bara var en tillfällig effekt när telefonen var nystartad, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef för Kvinnofridslinjen.

Samtalen kommer från hela landet, och kvinnorna som ringer är i alla åldrar, från de sena tonåren upp i 80-årsåldern.

– Det är mycket vanligt att kvinnorna som ringer har utsatts för både fysiskt och psykiskt våld, och nästan var femte som ringer har utsatts för sexuellt våld, säger Åsa Witkowski.

Kvinnofridslinjen drivs av NCK på uppdrag av regeringen ock startades i december 2007. Telefonlinjen är bemannad dygnet runt alla dagar på året. De som svarar är sjuksköterskor, socionomer eller barnmorskor som kan ge råd och stöd och även informera om vilka nationella och lokala stödresurser som finns för våldsutsatta kvinnor och deras anhöriga. Samtalet är gratis och den som ringer får vara anonym.

– De allra flesta ringer för att få stöd och bekräftelse. Många har också frågor om barnen, och praktiska frågor om skyddat boende, sociala frågor eller om hur rättsprocessen fungerar, säger Åsa Witkowski.