Konsten att bli och förbli folklig
Pressmeddelande
Att vara folklig är svårare än man kan tro, vilket blir tydligt med ett historiskt perspektiv. Det visar Märit Gunneriusson Karlström i sin avhandling där hon undersökt Svenska kyrkan och IOGT i offentligheten. Märit Gunneriusson Karlström Konsten att bli och förbli folklig ISBN: 91-554-6046-1 Abstract I Sverige blev det egentligen inte aktuellt att vara folklig förrän mot slutet av 1800-talet, men då kan man säga att folkligheten blev ett begrepp alla ville lägga beslag på. Vilket innehåll begreppet skulle ha var dock inte självklart. Märit Gunneriusson Karlström undersöker i sin avhandling två organisationer, Svenska kyrkan och IOGT (International Order of Good Templars). De två organisationerna försökte båda framställa sig som folkliga, i form av folkkyrka respektive folkrörelse. Detta ledde till en kamp på offentlighetens arena om definitionen av folklighet. I avhandlingen analyseras hur den offentliga arenan förändrades och hur strävan efter folklighet formade de båda organisationerna under perioden 1880-1945. Både IOGT och Svenska kyrkan anpassade sig allt mer till sina medlemmar och skapade nya aktiviteter som skulle tilltala så många som möjligt. IOGT blev tidigt en framgångsrik organisation och lyckades till en början i sina försök att framstå som en äkta folkrörelse. För Svenska kyrkan var det svårare att framställa sig som riktigt folklig eftersom man var en gammal statlig institution. I kampen på offentlighetens arena blev det viktigast att framstå som en värdig representant för landets medborgare. Problemet för både IOGT och Svenska kyrkan var att man skapade en folklighet för folket snarare än av folket. Offentligheten omvandlades till vad Märit Gunneriusson Karlström valt att kalla en förfolkligad offentlighet. Hon visar att det går att finna generella mönster för agerandet i offentligheten. Genom denna analys kan man också förstå hur offentligheten idag förändrats till en individualiserad form, där var och en deltar som privatperson, representerande ingen annan än sig själv. Mängden dokusåpor i TV är kanske det tydligaste exemplet på denna nya offentlighets villkor, där konsten att vara folklig har blivit ännu svårare. Märit Gunneriusson nås på 018-4717118, 070-2786667 eller via e-post Marit.Karlstrom@hist.uu.se