Unga forskare diskuterar sin roll i offentligheten

Pressmeddelande

Att forskaren måste kunna kommunicera sin kunskap även utanför expertleden - som en del av högskolans så kallade tredje uppgift - ifrågasätts numera sällan. Men vilken roll är det forskaren spelar i denna utåtriktade verksamhet och vilka andra möjliga roller finns? Vilka villkor gäller när vetenskapen möter massmedia och offentlighet? Och hur hanteras vetenskapliga kontroverser i offentligheten? Om forskaren tar ställning i samhällsfrågor som berörs av den egna vetenskapen - hur ska detta ställningstagande i så fall förmedlas? Dessa och många frågor om vetenskapens förhållande till medierna kommer att stå i fokus i en ny kurs för blivande forskare under vårterminen 2005. Syftet är att ge insikter om hur forskningsverksamhet och vetenskaplig kunskap förmedlas och påverkas av medieformen. Deltagarna får praktisk skrivträning i olika genrer. Den nya doktorandkursen ”Vetenskap och massmedia: Kritik, kommunikation, propaganda” ges av Uppsala universitets Centrum för teknik- och vetenskapsstudier och riktar sig till doktorander, magisterstudenter och motsvarande inom alla vetenskapsområden. Kursledare är Ulrika Björkstén, fil. dr i fysikalisk kemi, skribent och tidigare bland annat vetenskapsredaktör i Svenska Dagbladet, samt fil. dr Eva Åhrén Snickare, idéhistoriker och forskare vid Nobelmuseet i Stockholm. För mer information kontakta Alexandra Waluszewski, föreståndare för Centrum för teknik- och vetenskapsstudier, 018- 471 5602, eller alexandra.waluszewski@sts.uu.se För mer detaljerad information angående kursschema och litteratur, se www.sts.uu.se. Anneli Waara

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin