Årets bästa pedagoger utsedda
Pressmeddelande
Pedagogiska priset tilldelas i år en materialkemist, en radiolog, en språkvetare och en fred- och konfliktforskare. Mottagare av det femte, fria priset går till studierektor Sverker Scheutz vid juridiska institutionen för ”utveckling av examinationsformer som gynnar studenternas lärande”. Pedagogiska priset delas ut av Uppsala universitet och pristagarna utses av enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande, UPI. Studenter och anställda nominerar kandidater och därefter väljer en beredningsgrupp, bestående av en lärare och en student från fyra olika nomineringsområden, ut de slutliga pristagarna. Fyra kriterier ligger till grund för bedömningen: undervisningsinsatser, samverkan med studenter och kollegor, pedagogisk ledning och spridning av goda modeller. Det femte fria priset fokuseras mot specifika pedagogiska insatser som universitetet speciellt vill lyfta fram i ljuset; i år gäller det ”examination som främjar lärande”. Årets pristagare får ta emot diplom och prissumman om 10 000 kronor, i samband med professorsinstallationen i universitetsaulan den 18 november. Nedan följer pristagarna och en något förkortad version av motiveringen. Området Matematik, naturvetenskap och teknik: Professor Ulf Jansson vid institutionen för materialkemi har som samordnare för civilingenjörsprogrammet Kemiteknik lagt ner stor kraft och energi för programmets utveckling. Han har bland annat byggt upp en integrerad kommunikationsträning så att studenterna får träna sig i muntlig och skriftlig framställning. Han har också verkat för en starkare koppling mellan matematik och andra ämnen så att studenterna ser hur matematik kan vara till nytta i just deras kommande yrke. Ulf Jansson är en omtyckt kollega som är lyhörd för andras åsikter och som fungerar som katalysator i pedagogiska diskussioner. Dessutom är han en engagerande och pedagogisk föreläsare som gör intressanta paralleller till arbetslivet och vill att alla ska förstå. Han är mån om kontakten med studenterna. Området för Medicin och farmaci: Maria Lönnemark, studierektor vid institutionen för onkologi, radiologi och klinisk immunologi, enheten för radiologi, har med stort engagemang reformerat och moderniserat utbildningen inom radiologi. Hon har sett den digitala revolutionen som en fantastisk möjlighet att skapa ett förbättrat, studentaktiverande utbildningsmoment och har förändrat undervisningen så att den avspeglar verkligheten inom dagens radiologi. Hon har förändrat examinationen från en teoretisk tentamen till ett praktiskt moment som fokuserar på kommunikation. Maria Lönnemark är läraren som direkt börjar fundera på förbättringar av kursen när hon fått 4,8 av 5 möjliga på en kursvärdering. Hon är lyhörd för synpunkter från både studenter och kollegor, och har lyckats skapa en positiv attityd till utbildning bland institutionens samtliga lärare. Området Teologi, humaniora och lärarutbildning: Universitetslektor Christine Johansson, engelska institutionen. Hennes medryckande engagemang och stora arbetsinsats inom språkutbildningen leder till att många studenter ändrar uppfattning om grammatik, från något tråkigt och svårt till något fascinerande och intressant. Christine Johansson skapar ett samarbetsklimat genom att redan från kursstart öppna dialog med studenterna kring undervisningens utformning och kontinuerligt ta till vara deras förslag. Hon bidrar också till kollegiets utveckling och har infört metoden Supplemental Instruction, där äldrestudenter fungerar som handledare för fortsatt bearbetning av krävande undervisningsmoment. Metoden sprids nu inte bara till fakultetens lärare utan även till andra universitet och högskolor. Området Juridik och samhällsvetenskap: Universitetslektor Mats Hammarström, institutionen för freds- och konfliktforskning. Han har utvecklat en framgångsrik modell för uppsatshandledning som resulterat i förbättrad kvalitet på uppsatserna samtidigt som genomströmningen ökat. Mats Hammarström är en entusiasmerande föreläsare och handledare som håller en hög vetenskaplig nivå och ställer krav på studenterna. Han ser studenternas kapacitet och har en förmåga att få varje enskild student att se sin potential. En av hans mest uppskattade egenskaper är att han behåller sitt engagemang även för före detta studenter som behöver ett bollplank. Det arbetssätt som genomsyrar Mats undervisning fungerar sedan utmärkt i arbetslivet oavsett var studenterna hamnar efter avslutade studier. 2005 års fria pedagogiska pris för utveckling av examinationsformer som gynnar studenternas lärande : Studierektor Sverker Scheutz, Juridiska institutionen. Han gör tentor som väcker intresse och nya insikter och har utvecklat ett sätt att i examinationen få öva sig i sin kommande yrkesroll, som att argumentera för en viss ståndpunkt eller agera i en huvudförhandling. För att klara examinationen räcker det inte att läsa kurslitteratur och att ha ett bra minne. Studenterna behöver även själva kunna söka och bearbeta ytterligare information för att exempelvis kunna skriva ett domslut eller lösa ett okänt problem. Eftersom examinationen sker under hela kursen måste de arbeta kontinuerligt och delta aktivt i seminarier och övningar. Sverker har också i sin roll som studierektor systematiskt arbetat med att få ett tydligt samband mellan kursmål, undervisningsmetoder och examinationsform. I projektet ”Examination i statlig högskola” har Sverker visat hur olika examinationsformer förhåller sig till rättsliga regler. För mer information: Professor Kristina Edström, leder beredningsgruppen, tel: 018-471 37 13 eller Kristina.Edstrom@mkem.uu.se