Vardagsmötet avgör föräldrars relation med förskola och skola

Pressmeddelande

Relationen mellan föräldrar och förskola/skola beskrivs ofta i termer av klass, kön och etnicitet eller som en relation mellan konsument och producent. Men relationerna skapas kontinuerligt i vardagen och påverkas även av många andra faktorer. Det visar Marie Karlsson i sin avhandling i pedagogik som hon försvarar vid Uppsala universitet den 23 september. Relationer mellan föräldrar och förskola och skola är socialt och kulturellt strukturerade. Föräldrars sociala positioner, liksom sättet att se på barn och barns behov är avgörande för relationerna mellan föräldrar och barninstitutioner. Men Marie Karlsson har i sin avhandling velat lyfta fram komplexiteten i relationerna. – Det blir lätt så att man bara ser vad man förväntar sig se. Men bara för att någon har invandrarbakgrund, är ensamstående eller från medelklass innebär det inte nödvändigtvis att personen är på något särskilt sätt. Det viktiga är att lyssna på varandra och våga se det föränderliga, jag vill peka på att relationerna skapas i det vardagliga mötet, säger hon. Avhandlingen bygger på intervjuer med föräldrar om deras möte med bland annat förskola och skola. Hon visar att det finns många olika berättelser om dessa möten, både av både positiv och negativ karaktär. Medan några föräldrar är besvikna över att deras barn inte fått lära sig svenska, ser andra förskolan som i första hand bra för den sociala träningen, och vill ha mer av det. Gemensamt för alla föräldrar är dock att förskolan ses som mycket viktig för barnen, och något som är självklart att delta i. Bland de intervjuade föräldrarna fanns också en stor variation i hur de upplevde att de kunde vara med och påverka situationen på förskolorna. Föräldrar med god kännedom om hur svensk förskola och skola fungerar, och med möjlighet att styra över sin arbetstid, gör helt andra erfarenheter av sina barns förskole- och skoltid än de föräldrar som av olika skäl har ett längre kulturellt avstånd till dessa institutioner, eller som har mindre flexibilitet i sin yrkesvardag. – En mamma jag intervjuade berättade om hur hon och några andra föräldrar kunnat ringa sitt jobb när det har varit kris på skolan och sagt att de går dit i stället för att jobba den dagen, medan andra föräldrar berättar om ett stort avstånd till barnens förskolor och skolor, säger Marie Karlsson. Avhandlingen visar att relationer mellan föräldrar och förskola/skola handlar om ett delat ansvar mellan föräldrar och barninstitutioner som kan se väldigt olika ut. Dessa olikheter gör det problematiskt att reducera en diskussion kring dessa relationer till enbart en fråga om valfrihet, eller som en relation mellan konsument och producent.– Det osynliggör betydelsen av de vardagliga mötena mellan föräldrar, barn och personal i förskolan eller skolan, säger Marie Karlsson. För mer information, kontakta Marie Karlsson på 018-471 1674, 076-241 5847 eller Marie.Karlsson@ped.uu.se Läs avhandling på: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7085 Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/vardagsmotet.avgor.idA73.html Pressinformatör Anneli Waara E-post Anneli.Waara@uadm.uu.se Telefon: 018-471 1974 Mobil: 0704-250718 Fax: 018- 471 1520 Adress: Box 256, 751 05 Uppsala

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin