Från decentralisering av skolan till statlig styrning via kvalitetskontroll
Pressmeddelande
Syftet med 1990-talets skolreformer, som bland annat innefattade decentralisering och införandet av målstyrning, var att ansvaret för utvecklingen av skolan i högre utsträckning skulle överföras till de professionella i skolan och till lokala politiker. Samtidigt inleddes ett skeende med statlig styrning med fokus på begreppet kvalitet. Hans Nytell menar i sin avhandling att detta lett till en ny form av centralstyrning samtidigt som ansvaret förskjutits nedåt i hierarkin, till dem som arbetar i skolan. Disputationen äger rum den 27 oktober vid Uppsala universitet. I alla verksamheter kommer nya trender, ord och begrepp och avlöser de gamla. I skolans värld kan de som varit med ett tag räkna upp ett antal sådana exempel; dialogpedagogik, utvärdering, ansvarspedagogik, arbetsenheter, lokala arbetsplaner, målstyrning, projekt, mentor. Ett ord som vi från mitten 1990-talet hört allt oftare är ”kvalitet”, som förekommer i ord som kvalitetsarbete, kvalitetssäkring, kvalitetsstyrning, kvalitetsredovisning, kvalitetsindikatorer, kvalitetsinspektörer etc. I en tidsanda av decentralisering och nya former för styrning av den offentliga verksamheten genomfördes på 1990-talet omfattande reformer i utbildningssystemet: den statliga regleringen av lärar- och skolledartjänster avvecklades och kommunerna blev huvudmän för skolan. Den statliga detaljregleringen minskade avsevärt och statsbidragen till skolan kom att gå direkt in i kommunernas budget. Skolöverstyrelsen lades ned och det nya Skolverket inrättades. Nya läroplaner och ett nytt betygssystem infördes och ett fristående skolsystem började växa fram. Med decentralisering som politisk filosofi skulle större befogenheter att bestämma skolans innehåll och former föras till den kommunala politiken och till de professionella grupperna i skolverksamheten. Den ordning som signalerades var att det fanns flera vägar att arbeta i riktning mot läroplanernas mål, och att valet var de kommunala politikernas och lärarnas. Hans Nytell har, genom att analysera utbildningspolitiska texter och dokument från Skolverket, undersökt introduktionen och utvecklingen av strategier och tekniker med en gemensam kärna i ordet ”kvalitet” och därefter analyserat detta i perspektiv av statlig styrning av skolan. Han har även undersökt genomslag och effekter i två svenska kommuner och deras skolor. Analysen visar att kvalitetsidén under den studerade perioden har utvecklats till en dominerande tankemässig och operativ ordning - en kvalitetsregim med kontrollen som nav. - I skolans politiska och administrativa delar definieras skolans problem i termer av kvalitet i skolpolitik och skolans administration och lösningarna handlar till stor del om en ökad kontroll genom inspektioner, redovisningar och provsystem, säger Hans Nytell. - Den ordning som etablerats innebär en ny form av centralism där staten styr genom att bestämma områden och kriterier för kontrollen, medan ansvaret för verksamheten förskjuts nedåt i hierarkin till skolledare och lärare. För mer information, kontakta Hans Nytell, tel: 018-52 93 75, 070-580 90 23, e-post: hans Nytell@uppsalagruppen.se Läs avhandling på: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7157 Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/fran.decentralisering.idCE5.html