Årets bästa pedagoger utsedda

Pressmeddelande

Uppsala universitets pedagogiska pris tilldelas i år en universitetslektor i matematikämnets och NO-ämnenas metodik och didaktik, en sociolog, en informationsteknolog och en hudforskare. Det femte, fria priset delas mellan Karin Hassan Jansson och Karin Sennefelt vid historiska institutionen som uppmärksammas för sin goda handledning inom grundutbildningen. En beredningsgrupp, bestående av en lärare och en student från fyra olika nomineringsområden, väljer ut de slutliga pristagarna utifrån förslag från studenter och lärare. Fyra kriterier ligger till grund för bedömningen: undervisningsinsatser, samverkan med studenter och kollegor, pedagogisk ledning och spridning av goda modeller. Det femte fria priset fokuseras mot specifika pedagogiska insatser som universitetet speciellt vill lyfta fram i ljuset; i år gäller det ”god handledning inom grundutbildningen”. Årets pristagare får ta emot diplom och prissumman 20 000 kronor, i samband med professorsinstallationen i universitetsaulan den 17 november. Den 6 december inbjuder prorektor, UPI (avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande) och studentkårerna lärare och studenter till ett seminarium där årets pristagare berättar om sin undervisning. Utrymme kommer även att ges för diskussion med pristagarna efter presentationerna. Troliga diskussionsteman blir hur man kan motivera studenter till kurser som inte är självmotiverande, samt självklart, hur man handleder på ett bra sätt! Tid: 6 december kl. 13 – 16.30 Plats: Hörsal 2, Ekonomikum Anmälan och mer information på UPI:s hemsida http://www.upi.uu.se Nedan följer pristagarna och motiveringarna. Området Teologi, humaniora och lärarutbildning: Staffan Sjöberg har en unik förmåga att skapa intresse för teknikämnets didaktik, vilket leder till att många lärarstudenters tveksamhet och kanske rädsla för teknik vänds till en känsla av att teknik är kul. Detta sker tack vare att undervisningen i hög grad stimulerar kreativitet och skaparglädje, samt har ett tydligt genusperspektiv. I hans undervisning framställs tekniken som lockande, glädjande, oroande och utmanade. Staffan Sjöberg driver utvecklingen av teknikämnets didaktik i landet i samverkan med högskolor och universitet och lokalt med grundskolor och förskolor bl a inom utvecklingsprojektet Lärnot. Han har varit en av de drivande inom forskningsprojektet Tankeformer och aktiviteter i naturvetenskap och teknik. På uppdrag av Skolverket har han formulerat gällande kursplan i teknik för grundskolan. Han har skrivit läromedel i teknik för grundskola, gymnasieskola och lärarutbildning. Området Juridik och samhällsvetenskap: Orlando Mella har skapat ett välkommet återvaknat intresse för kvantitativ forskningsmetodik i förening med teori, problematisering, analys och uppsatsskrivande. Databaser med verklighetsförankrat forskningsmaterial utnyttjas och studenterna erbjuds rika möjligheter att formulera och pröva hypoteser genererade från såväl sociologiska teorier som egna erfarenheter. Orlando Mella har dessutom med stor kreativitet integrerat kvantitativa och kvalitativa metoder och dess tillämpning. Många studenter har ändrat uppfattning under kursernas gång från inställningen att metod är något nödvändigt ont till inställningen att metod är relevant och intressant. Studenter vittnar om Orlando Mellas stora lyhördhet inför deras lärandeprocess och att de varit delaktiga i undervisningen utan att för den skull kraven har sänkts. Även på lärarmöten blir hans studentorienterade perspektiv synligt då han söker konstruktiva lösningar där andra ser problem. Området Matematik, naturvetenskap och teknik: Lars-Åke Larzon har ett genuint intresse av studenternas lärande och en osedvanlig förmåga att utgå från detta i sin undervisning. Genom nya och okonventionella undervisnings- och examinationsformer lyckas han stimulera studenterna både till en kreativ aktivitet och till reflektioner över ämnet och det egna lärandet. Han lyssnar alltid på sina studenter och tillvaratar deras idéer för kontinuerlig utveckling av undervisningen. De får också personlig återkoppling på arbetsuppgifter och reflektioner. Studenterna ger honom lysande omdömen och uppskattar att han alltid är tålmodig, glad och trevlig, även på labbet en fredagskväll. Lars-Åke Larzon sprider också sina tankar och erfarenheter till sina kollegor genom samtal och ut i världen genom ämnesdidaktiska artiklar. Förhoppningsvis kommer hans idéer på detta sätt många studenter tillgodo. Området Medicin och farmaci: Ola Rollman arbetar ständigt med att förnya och förbättra kvaliteten på kurser inom grundutbildningen. Han har utvecklat nya, moderna och pedagogiska kursmoment som aktiverar studenterna och låter dem få en inblick i det kliniska arbetet. Till exempel har han initierat ett IT-baserat projekt där han strävar efter att komplettera föreläsningar med inspelningar av olika kliniska moment som studenterna själva inte kan skaffa sig praktisk kunskap om under kursens gång. Detta kan vara inspelningar av speciella undersökningsmetoder, provtagningar och kirurgiska ingrepp. Han har också utvecklat en CD med kliniska bilder och fallbeskrivningar som har karaktären av Quiz och storligen uppskattas av studenterna. Han har infört kliniska dagar med studentmottagningar, digitalfotografering och redovisning av fallen inför resten av studentgruppen. Ola Rollman har en förmåga att intressera och aktivera studenter genom att skapa en stämning av team mellan lärare och student. Detta arbetssätt gör att han under kursens gång kan ge mycket feedback till studenterna. Årets fria pris; för god handledning inom grundutbildningen: Karin Hassan Jansson och Karin Sennefelt får 2006 års fria pedagogiska pris för sitt gemensamma arbete med att vidareutveckla och kollegialt förankra handledningen på historiska institutionen. De är skickliga och engagerade handledare, seminarieledare och examinatorer. De kan skapa ett positivt och tillåtande klimat som samtidigt är intellektuellt stimulerande och utvecklande och de ger uppskattade genomtänkta skriftliga kommentarer. De har även enskilt och gemensamt gjort stora insatser för att höja kvaliteten på handledning och uppsatser inom institutionen som helhet. Deras nyutvecklade metodövningar är till stor hjälp för studenterna. I deras ” lathund” för hur uppsatsskrivande och handledning ska gå till kan både studenter och lärare på nätet finna såväl information om ansvarsfördelningen mellan lärare och student, kriterier för krav på godkända arbeten och praktiska detaljer kring hur en uppsats ska skrivas. Genom fortlöpande utvärderingar skapar de ett klimat där studenterna vågar framföra kritiska synpunkter. Pristagarna bidrar på ett konstruktivt sätt till diskussionen i kollegiet kring handledningsfrågor och är aktiva i att introducera nya handledare. För mer information: Prorektor Kerstin Sahlin-Andersson, ordförande i beredningsgruppen, tel: 018-471 19 02, e-post: Kerstin.Sahlin-Andersson@mkem.uu.se eller Anna Hedin, pedagogisk konsult och handläggare i beredningsgruppen, 018-471 1985, 070 425 03 28, Anna.Hedin@uadm.uu.se Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/arets.basta.id276.html

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin