Därför kör du för fort
Pressmeddelande
Därför kör du för fort Förra året omkom cirka 1.2 millioner människor i trafikolyckor i världen. Enligt prognoser från Världshälsoorganisationen WHO förväntas siffran öka kraftigt under kommande år. Men trots att det är allmänt känt att alltför höga hastigheter orsakar och förvärrar olyckor kör en majoritet av oss för fort. Henriette Wallén Warner har studerat varför. Skulle hastighetssänkande utrustning fungera? Vilka psykologiska mekanismer gör att vi kör för fort? Det är de frågor som Henriette Wallén Warner utrett i sitt avhandlingsarbete. Resultaten visar att många av oss har en relativt positiva attityd till högre hastighet - eftersom vi tror att vi på så sätt kommer fortare fram. Detta tillsammans med kompistryck och upplevelsen av bristande kontroll över hastighetsvalet gör att vi förare ofta avsiktligt väljer att överskrida hastighetsbegränsningarna. Dessutom visar resultaten att vi förare även oavsiktligt kör för fort. Orsaken kan vara att vi helt enkelt inte uppmärksammat vilken hastighetsbegränsning som gäller eller att vi inte tänker på hur fort vi verkligen kör. Ett sätt att komma till rätta med dessa oavsiktliga hastighetsöverträdelser är att använda ny fordonsteknologi. Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet (ISA) är ett samlingsnamn för olika system som syftar till att hjälpa oss förare att hålla rätt hastighet. Henriette Wallén Warner har också undersökt långtidseffekterna av ett ISA-system som med hjälp av ljus- och ljudsignaler varnar förare om de överskrider hastighetsbegränsningar. Resultaten visar att effekten av systemet var som störst omedelbart efter installationen. Efter att ha kört med systemet i upp till tre år gjorde förarna fortfarande färre hastighetsöverträdelser än vad de gjorde innan systemet installerades men effekten hade avtagit. Resultaten visar också att förarna, trots att de inte var helt nöjda med hur systemet fungerade tekniskt, ändå kunde se dess användbarhet och att deras attityd till systemet inte nämnvärt ändrades vid långtidsanvändning. Det testade systemet var i princip en prototyp med stor förbättringspotential. Om förarna blir nöjdare med hur systemet fungerar kommer den konstaterade hastighetssänkande effekten att bli mer stabil över tiden. För mer information, kontakta Henriette Wallén Warner på 0240-381 00 eller hpe@du.se Läs avhandling på: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-7308 Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/darfor.kor.id2BD.html Pressinformatör Anneli Waara E-post Anneli.Waara@uadm.uu.se Telefon: 018-471 1974 Mobil: 0704-250718 Fax: 018- 471 1520 Adress: Box 256, 751 05 Uppsala