Hedersdoktorer deltar i konferens: Naturvetenskapens didaktik på hög nivå

Pressmeddelande

Carl von Linné sägs ha varit en lysande pedagog som inspirerade sina studenters intresse för naturen. I samband med de kommande Linnéfestligheterna och promotionen den 26 maj promoveras två av världens främsta forskare inom naturvetenskapens didaktik till hedersdoktorer vid Uppsala universitet. Gaalen Erickson och Douglas Roberts stannar sedan och deltar i en konferens om just detta ämne den 28-29 maj. Uppsala universitet bedriver internationellt erkänd forskning inom ämnet naturvetenskaplig didaktik, och arrangerar med anledning av Linnéfirandet en vetenskaplig konferens i ämnet. De nyutnämnda hedersdoktorerna Gaalen Erickson och Douglas Roberts, båda från Kanada, kommer tillsammans med cirka 15 av världens främsta internationella forskare på området att presentera nya rön. Fokus ligger på hur man får elever att lära sig naturvetenskap som de sedan kan använda i vardagen och i samhället. - I dessa tider då klimatfrågan och andra aspekter av hållbar utveckling diskuteras livligt är det oerhört viktigt att elever får relevant utbildning som de också kan använda sig av i praktiken, säger Leif Östman, professor vid institutionen för didaktik, som tillsammans med Cedric Linder, professor i fysikundervisningens didaktik, och kollegan på Lärarhögskolan i Stockholm, professor Per-Olof Wickman, arrangerar konferensen. Program och konferensinformation: http://www-conference.slu.se/lslsymposium/speakers/honorary.html Mer om det omfattande pressprogrammet under jubileumsveckan i Uppsala: http://www.linne2007.se Mer om de båda hedersdoktorerna: Douglas Roberts, professor emeritus vid University of Calgary, Kanada, har utvecklat forsknings- och undervisningsmetodik kring lärande av naturvetenskap. Douglas Roberts började sin karriär som lärare i naturvetenskap och upplevde den stora förvirring i naturvetenskapsundervisningen som följde på uppskjutande av Sputnik i USA. Roberts kämpade med nytt undervisningsmaterial som togs fram för lärarna och med en läroplan som inte var anpassad efter andra elever än de som ville satsa på en naturvetenskaplig karriär. Detta blev utgångspunkt för hela hans kommande forskarkarriär som gjorde honom till världsledande på området. Professor Gaalen Erickson, University of British Columbia, Vancouver, Kanada, har under de senaste 25 åren varit världsledande inom naturvetenskapens didaktik och inom forskning om utbildning av naturvetenskapliga lärare. Särskilt har hans forskning om studenters förståelse av naturvetenskap fått stort genomslag. Erickson har lagt grunden för ett helt nytt perspektiv på lärande och har bland annat utvecklat teorier kring hur elever gör för att begripliggöra vetenskapliga begrepp och hur denna kunskap kan användas för att göra undervisningen mera effektiv. För mer information, kontakta Leif Östman, tel: 018-471 23 97, e-post: Leif.Ostman@did.uu.se eller Cedric Linder, 018-471 35 39, 070-425 05 84, e-post: Cedric.Linder@fysik.uu.se Länk till pressmeddelande med eventuella bilder: http://info.uu.se/press.nsf/pm/naturvetenskapens.didaktik.idB9B.html Pressinformatör Anneli Waara E-post Anneli.Waara@uadm.uu.se Telefon: 018-471 1974 Mobil: 0704-250718 Fax: 018- 471 1520 Adress: Box 256, 751 05 Uppsala

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin