Tre nya hedersdoktorer inom utbildningsvetenskap

Pressmeddelande

Elevers skrivande från förskolan till gymnasiet, barns utveckling av könsidentitet och förhållandet mellan utbildning och jämlikhet: Dessa viktiga och aktuella ämnen är intresseområden för utbildningsfakultetens tre nya hedersdoktorer.

Elevers skrivande från förskolan till gymnasiet, barns utveckling av könsidentitet och förhållandet mellan utbildning och jämlikhet: Dessa viktiga och aktuella ämnen är intresseområden för utbildningsfakultetens tre nya hedersdoktorer. Jon Smidt är professor i norskämnets didaktik och verksam vid högskolan i Sör-Tröndelag. Han har mångårig erfarenhet som gymnasielärare och under den tiden ingick han i en seminariegrupp med forskare och andra lärare, som ledde fram till framstående forskning om elevers litteraturläsning och skrivande. Under de senaste åren har han vidgat intresset till att inte bara omfatta elevers skrivande i norskämnet, utan även i en mängd andra skolämnen. I all sin forskning utgår Jon Smidt från klassrummet och eleverna som aktörer. Idag leder han ett stort projekt om skrivande i olika ämnen från förskolan till gymnasiet i nära samarbete med lärarna på berörda skolor. Den forskning som Jon Smidt bedrivit i samarbete med sina kollegor i Trondheim har betytt mycket för utvecklingen inom de här områdena på lärarutbildningar i hela Skandinavien. Han har också varit med och utvecklat ett internationellt nätverk för studiet av modersmålsdidaktik. Professor Bronwyn Davies från University of Western Sydney, Australien, räknas bland världens mest kända forskare inom det utbildningsvetenskapliga området. Hon är något av pionjär när det gäller genusstudier av barn, hon har bland annat studerat hur yngre barns könsidentiteter formas och utvecklas och hur barn relaterar till samhällets olika föreställningar om kön och genus. Bronwyn Davies har i stor utsträckning arbetat tvärvetenskapligt. Hennes studie av 4-5-åringars beteende och lekar i förskolor i Australien har blivit mycket uppmärksammad. Hon undersökte t ex reagerar när de får lyssna till olika feministiska sagor som lästes högt för dem. Slutsatsen i studien var att barnets sociala kön formas tidigt, men att det fortsätter att formas under hela livet. Madeleine Arnot är professor i utbildningssociologi vid Cambridge University, England. Hon har särskilt studerat utbildningens roll i förhållande till social ojämlikhet, liksom till främjandet av jämlikhet och jämställdhet. Under 1990-talet deltog hon bland annat i ett EU-projekt om lärares och studenters politiska medvetenhet, ett internationellt samarbete som ledde till publikationen ”Challenging Democracy: international perspective on gender, education and citizenship”. Idag forskar hon bland annat om genus i ett globalt perspektiv, samt om utbildning för asylsökande och flyktingbarn. Madeleine Arnot har också engagerat sig i utveckling av utbildning, främst genus- och medborgarutbildning, både i England och i andra delar av världen, bl a Indien, Kenya, Ghana och Pakistan. Promotionen av hedersdoktorerna äger rum den 25 januari 2008. Kontaktperson: Caroline Liberg, utbildningsvetenskapliga fakultetens dekan, tel: 018-471 22 98, 0704-25 00 44 eller e-post: Caroline.Liberg@did.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin