Nytt centrum ska studera företagandets historia
Pressmeddelande
Ett nytt centrum för företagshistoria inrättas vid Uppsala universitet från 1 januari. Det blir det första i sitt slag i Sverige och ska bland annat studera medieföretagens och marknadsföringens historia.
Ett nytt centrum för företagshistoria inrättas vid Uppsala universitet från 1 januari. Det blir det första i sitt slag i Sverige och ska bland annat studera medieföretagens och marknadsföringens historia. Grunden för Uppsala center for business history, som det nya tvärvetenskapliga centret ska heta, är ett anslag på en miljon per år i fem år från Ridderstads stiftelse. Det innefattar bland annat en halvtids professur i mediehistoria med särskild inriktning mot tidnings- och medieföretagens historiska utveckling och en forskartjänst i varumärkeshistoria. Centret ska samla kompetens från ekonomiämnena och juridik och ägna sig åt forskning och utbildning där nutida företag och marknadsföreteelser studeras utifrån ett historiskt perspektiv. Den svenska mediebranschen har genomgått stora förändringar de senaste årtiondena, branschen globaliseras och Stockholm växer fram som en länk i det internationella medieutbytet. Även den svenska storföretagssektorns framväxt kommer att analyseras, liksom den svenska finansmarknadens utveckling. - Inom dessa områden har vi också ett nära samarbete med framför allt europeiska forskningsmiljöer, säger Mats Larsson, som tillträder den nya professuren från årsskiftet. En annan viktig del av verksamheten blir att skapa kurser för universitetets övriga utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, teknik och entreprenörskap. Syftet är att lära studenterna historiska metoder och att se i ett längre perspektiv. Det är avgörande för förståelsen av både nuläge och framtid, menar Mats Larsson. Ingenjörer, t ex, behöver kunskap om marknadens framväxt för att lyckas i sitt arbete. - Prognoser blir allt viktigare i samhället och då känns det bra att bygga upp den här typen av kompetens på universitetet. En del av verksamheten kommer att utgöras av uppdragsforskning, historia är en viktig komponent i företagskulturen. Centret innebär också ökad samverkan mot omvärlden för ämnet ekonomisk historia, vilket Mats Larsson är väldigt nöjd med. - Historisk forskning uppfattas ofta som lite världsfrånvänt, när den egentligen kan vara mycket angelägen och viktig för den pågående utvecklingen, säger Mats Larsson. I centrets styrelse sitter tre representanter från universitetsvärlden och tre från näringslivet, både från storföretag och nya innovationsföretag. Mer information: Mats Larsson, tel: 018-471 12 32, 070-557 61 30, e-post: Mats.Larsson@ekhist.uu.se