Dotterbolag har en viktig roll i utvecklingen av innovationer
Pressmeddelande
Innovationsutvecklingen i multinationella företag är till stor del utspridd inom organisationen och nya innovationer sprids internt, bland annat till nationella dotterbolag. Här har dotterbolagens externa nätverk stor betydelse för både utvecklingen och användningen av mottagna innovationer, visar en ny avhandling av Christina Hallin. Hon disputerade vid Uppsala universitet den 25 april.
Innovationsutvecklingen i multinationella företag är till stor del utspridd inom organisationen och nya innovationer sprids internt, bland annat till nationella dotterbolag. Här har dotterbolagens externa nätverk stor betydelse för både utvecklingen och användningen av mottagna innovationer, visar en ny avhandling av Christina Hallin. Hon disputerade vid Uppsala universitet den 25 april. Genom att sprida ut innovationsutveckling internt kan multinationella företag utnyttja fördelarna med en globalt utbredd organisation. Den här möjligheten är en viktig del av deras konkurrenskraft. - Innovationer som utvecklas inom olika enheter sprids internt genom olika överföringsprocesser, och kan på så sätt utnyttjas inom flera delar av organisationen, säger Christina Hallin. Hon har studerat de nationella dotterbolagens roll i innovationsutvecklingen och -överföringen, samt hur innovationer används av de dotterbolag som tar emot dem från andra enheter inom det multinationella företaget. Avhandlingen visar att dotterbolagets externa nätverk av affärsrelationer har betydelse för utvecklingen av nya innovationer, och att de även påverkar i vilken grad innovationer som överförts internt kan bidra till att förstärka den mottagande enhetens verksamhet. - Ett intressant resultat är att den interna spridningen av innovationer inte bara ökar mottagarenhetens konkurrenskraft, utan också kan bidra till kompetensutvecklingen hos lokala företag, berättar Christina Hallin. Det innebär till exempel att lokala konkurrenter och parter på den lokala marknaden som dotterbolaget har nära affärsrelationer med kan utveckla sin kompetens och lära sig av dessa nya innovationer. Läs avhandlingen på Uppsala universitets webbplats. För mer information, kontakta Christina Hallin, 018-471 14 94, e-post: Christina.Hallin@fek.uu.se