Internationellt forskarmöte om skolan

Pressmeddelande

Debatten om skolan är periodvis het, inte minst nu i valtider. Betygen, matematikkunskaperna, omotiverade elever – frågorna som diskuteras är många. Men vad säger egentligen den internationella forskarexpertisen? 16-19 augusti samlas forskare från hela världen på Uppsala universitet för ett internationellt utbyte om utbildningssystemet. Media hälsas välkomna!

Debatten om skolan är periodvis het, inte minst nu i valtider. Betygen, matematikkunskaperna, omotiverade elever – frågorna som diskuteras är många. Men vad säger egentligen den internationella forskarexpertisen? 16-19 augusti samlas forskare från hela världen på Uppsala universitet för ett internationellt utbyte om utbildningssystemet. Media hälsas välkomna!

Under temat "Enlightenment, Creativity and Education: Polities, Policies, Performances – The World in Europe - Europe in the World" anordnar pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet i augusti den 24:e internationella konferensen för komparativ pedagogisk forskning i Europa. Antalet konferensdeltagare är cirka 125 och medarrangör är den europeiska samarbetsorganisationen CESE.

- Vi samlas i Uppsala, vid ett av Europas äldsta universitet, för att jämföra och diskutera våra utbildningssystem mot bakgrund av ett alltmer globaliserat Europa. Var finns förändringarna och var finns det som består över tid? Vilka utmaningar möter den pedagogiska forskningen, säger CESEs ordförande, Miguel Pereyra, professor i jämförande pedagogik vid Universidad de Granada.

Internationella kontakter är inte bara en förutsättning för att länder ska kunna samverka om utbildningar och lära av varandras sätt att arrangera utbildning, undervisning och lärande.  När det gäller ungas kunskaper, deras beredskap för ett arbetsliv i förändring och utbildningssystemens effekter på bland annat socialt utanförskap är internationella jämförelser viktigare än någonsin, menar Ulla Riis.

- OECD:s PISA-studier av skolan vinner allt större terräng bland politiker, massmedia och en utbildningsintresserad allmänhet och man diskuterar olika system för prestationsbaserad resurstilldelning för högre utbildning. Då är det otroligt viktigt att de frågor som väcks också diskuteras och blir undersökta inom ramen för en vetenskaplig logik, säger hon.

Under konferensens första dag ges två huvudföreläsningar:

Existential education and the quest for a new humanism: How to create disturbances and deeper thinking in schools and universities? Inga Bostad, filosof och prorektor vid Oslo universitet.

Education and the welfare society – the Swedish case. Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik, Uppsala universitet.

Mer information och program om konferensen som innehåller sju parallella sessioner.

Konferensen finansieras av Riksbankens Jubileumsfond, Vetenskapsrådet, Uppsala kommun, CESE och Uppsala universitet.

Om CESE: Organisationen CESE, Comparative Education Society in Europe, bildades 1961 och är medlem av World Council of Comparative Education Societies.

För mer information kontakta: Ulla Riis, tel: 070-425 03 97, Ulla.Riis@ped.uu.se eller Lennart Wikander, tel: 070-425 09 70, lennart.wikander@ped.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin